به همت محققان دانشگاه امیركبیر صورت گرفت
ارائه مدل جدیدی از دانشگاه های نوآور و کارآفرین نسل آینده
به گزارش مهندس وب، محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بعد از 5 سال کار تحقیقاتی و گردآوری نظرات از صنایع مختلف مدل جدیدی از مدیریت راهبردی دانشگاه های نوآور و کارآفرین عرضه دادند که نتایج این کار در مجله Journal of the Knowledge Economy به چاپ رسیده است.
به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر مهدی مجیدپور، سرپرست تیم تحقیقاتی، اظهار داشت: دانشگاه های نسل آینده موظف به انجام ماموریت های چند بعدی و حتی متضاد هستند و باید مهارت های مؤثری برای تعامل سازنده با مخاطبان مختلف همچون شرکت های دولتی و خصوصی، دولت ها و همین طور دانشجویان داشته باشند تا بتوانند بیشترین راندمان را در عملکرد خود نشان دهند.
وی ادامه داد: امروزه مدلهای قدیمی مانند مارپیچ سه گانه (Triple-Helix) اثربخشی لازم را در فضای حکمرانی نداشته و در این مطالعه مدل جدیدی برای مدیریت دانشگاه های نسل آینده پیشنهاد شده است. این مطالعه مبتنی بر گردآوری داده های میدانی از بالاتر از ۲۰ صنعت مختلف شامل، صنایع انرژی-محور، صنایع معدنی، هوافضا، مخابرات، صنایع غذایی، دفاعی، بانکداری و غیره انجام شده است که در نوع خود- از نظر جامعیت داده ها – کم نظیر است.
دکتر مجیدپور افزود: در این مطالعه همین طور مطالعه تطبیقی از ۵۵ دانشگاه دنیا (از رتبه ۱ تا هزار با تنوع جغرافیایی) انجام گرفته و تحلیلی از سیاستهای آنها ارائه شده است.
رییس دانشکده مدیریت، علم و فناوری اشاره کرد: این مطالعه علاوه بر بررسی نقش نهادهای تامین مالی (مانند صندوق ها و بانک ها) نشان داده است که سندیکاها، تشکل ها و سازمان های واسط بطور قابل توجهی اثربخشی بازیگران نظام علم و فناوری و خصوصاً دانشگاه ها را می افزایند. برای اینکه این موسسات می توانند نقش شبکه سازی و ارتباط بین دانشگاه ها و ارکان متنوع جامعه را در اقتصاد دانش بنیان تا حد زیادی ارتقاء دهند.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان داشت: این مطالعه، راهبردها و بینش های ارزشمندی را برای دانشگاه ها از نظر تنظیم راهبرد و سازمان دهی بازاریابی توانمندی های علمی-فناوری دانشگاهی، خصوصاً برای دانشگاه هایی که درحال تبدیل شدن به دانشگاهی نوآور و کارآفرین در آینده هستند، ارائه می دهد. در این مطالعه علاوه بر ارائه بنیان های نظری، راهکارهای عملیاتی مانند چگونگی تقویت سکوهای اجتماعی در بستر دیجیتال برای ارتباط موثر دانشگاه ها با صنعت، سازوکارهای بازاریابی توانمندی های دانشگاه ها و دیجیتال مارکتینگ، تاسیس شرکت های فناورانه و پژوهشگاه های مشترک نیز ارائه شده است.
وی اظهار داشت: این مطالعه با حمایت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ضمن سالهای قبل انجام گرفته است. در حقیقت این دانشگاه به عنوان مادر دانشگاه های صنعتی کشور، دسترسی به این حجم و تنوع از داده های صنایع را در این پژوهش ممکن کرده است.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آخر اظهار داشت: نتایج این مطالعه بتازگی در مجله Journal of the Knowledge Economy
با عنوان زیر به چاپ رسیده است. Next Generation Universities in the Context of the Knowledge Economy: Conceptual and Practical Implications
منبع: مهندس وب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب