انجام سه میلیارد تبادل الکترونیکی اطلاعات میان دستگاه های دولتی

انجام سه میلیارد تبادل الکترونیکی اطلاعات میان دستگاه های دولتی

مهندس وب: بر طبق تازه ترین اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران در سال قبل بیش از سه میلیارد تراکنش الکترونیکی میان دستگاه های دولتی صورت گرفت.



به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، مرکز ملی تبادل اطلاعات یا گذرگاه خدمات دولت از مهم ترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در امتداد پیاده سازی دولت الکترونیکی است که برای پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم و بخشنامه اجرائی آن و نیز برمبنای ضوابط فنی و اجرائی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات به این کار اقدام نموده است.

یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات در امتداد تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیک (۲EGOV) نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. لازمه تحقق اهداف عالی توسعه دولت الکترونیکی در ایجاد زیرساخت تعامل پذیر، پویا و یکپارچه تبادل اطلاعات و خدمات دولت می باشد که در ادبیات این حوزه تحت عناوین مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا گذرگاه خدمات دولت (GSB) شناخته می شود.

سازمان فناوری اطلاعات ایران در امتداد پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم توسعه و بخشنامه اجرائی آن و نیز برمبنای ضوابط فنی و اجرائی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات در ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات جهت به اشتراک گذاری خدمات الکترونیکی بین دستگاهی در بستر شبکه ملی اطلاعات اقدام به ایجاد بستر کرد. نتیجه این اقدام انجام تعاملات الکترونیکی بین دستگاهی (G۲G) است که زیرساخت ارائه خدمات دولت به کسب وکارها (C۲G) و ارائه خدمات دولت به شهروندان (B۲G) را فراهم می آورد.

اهداف مرکز ملی تبادل اطلاعات

از اهداف مرکز ملی تبادل اطلاعات می توان به ایجاد بستر تبادل داده، اطلاعات و خدمات بین دستگاه های اجرائی، زیرساخت استعلام الکترونیکی اطلاعات بین دستگاه های اجرائی، قابلیت توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاه های اجرائی فارغ از هر گونه ماهیت درونی سامانه ها و مکان فیزیکی واحدهای اجرائی دولت، انتقال اطلاعات امن و سریع بین سامانه های مختلف در بستر سازمان های دولتی بوسیله سرویس و تمرکز تبادل اطلاعات در قالب سرویس ها در یک بستر واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم آورد، اشاره نمود.

در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات ایران بتازگی اعلام نموده است، ﮔﺬرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (GSB) که وظیفه پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی و بطور ویژه دولت با دولت را بر عهده دارد، سال قبل را با ثبت بیش از سه میلیارد تراکنش پشت سر گذاشت.

گذرگاه خدمات دولت، سامانه ای است که با هدف ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی ﺧﺪﻣﺎت دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی دوﻟﺘﯽ توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران، ایجاد و راه اندازی شده و این امکان را برای ذینفعان به وجود آورده است که بدون نیاز به راه اندازی چندین شبکه ارتباطی مجزا و اتصال به خدمات الکترونیکی بصورت انفرادی، تنها با یک ارتباط شبکه از تمامی خدمات این سامانه بصورت یکپارچه بهره گیرند.

بررسی وضعیت تراکنش های گذرگاه خدمات دولت در سال ۱۴۰۱ نشان می دهد، فروردین با ثبت تقریبی ۱۷۵ میلیون تراکنش، کم کارترین و تیرماه با ثبت تقریبی ۲۸۰ میلیون تراکنش، شلوغ ترین ماه کاری را پشت سر گذاشته اند. سامانه GSB در مجموع طی سال گذشته، یک هزار و ۸۸۲ سرویس به مشتریان خود ارائه داد، میزبان ۷۷ دستگاه سرویس دهنده و نیز ۳۲۶ دستگاه سرویس گیرنده بود. گذرگاه خدمات دولت در حالی سال قبل ثبت سه میلیارد تراکنش را تجربه نمود که به غیر از فروردین ماه، مابقی ماه های سال، از مرز بیش از ۲۱۲ میلیون تراکنش عبور کرده اند.

محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی کشور- اواخر سال ۱۴۰۱ اهداف اصلی این مرکز را به اشتراک گذاری اطلاعات، استعلام ها و خدمات الکترونیکی بین نهادها و کسب وکارها عنوان نمود و گفت گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی(GSB) که به ارائه خدمات استعلامی میان دستگاه های دولتی می پردازد، از شروع فعالیت خود در سال ۱۳۹۵ تا حالا دارای حدود هفت میلیارد تراکنش بوده است. این گذرگاه دارای ۳۱۹ دستگاه سرویس گیرنده و ۷۳ دستگاه سرویس دهنده است که در مجموع موجب شکل گیری و تبادل استعلام های دولتی شده اند.

همچنین بر طبق گزارشی که این سازمان از عملکرد یک ساله خود در فروردین ماه منتشر کرد، پر کاربردترین خدمات این گذرگاه سرویس استعلام مشخصات هویتی از سازمان ثبت احوال، سرویس تطبیق کدملی با شماره تلفن همراه(شاهکار)، سرویس استعلام ابتلای فرد به کرونا، سرویس کارپوشه ملی ایرانیان، سرویس دریافت نشانی با کدپستی، سرویس استعلام هویتی اشخاص حقوقی از سازمان ثبت اسناد و سرویس استعلام سوابق فارغ التحصیلی بود.

گفتنی است، ﮔﺬرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (GSB) ﺑﺎ ﻫﺪف ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی ﺧﺪﻣﺎت دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی دوﻟﺘﯽ و اﻣﮑﺎن درﯾﺎﻓﺖ اﺳﺘﻌﻼﻣﺎت ﻣﯿﺎن دﺳﺘﮕﺎﻫﯽ بر روی ﺷﺒﮑﻪ ﻣﻠﯽ اﻃﻼﻋﺎت راه اﻧﺪازی ﺷﺪه اﺳﺖ.





منبع:

1402/01/31
14:46:12
0.0 / 5
377
تگهای خبر: ارتباطات , خدمات , دستگاه , دولت الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
مهندس وب
مهندس وب web engineers