تعلل ۶۰ درصد سازمان ها در اجرای شاخص کلیدی توسعه دولت الکترونیکی
مهندس وب: اتصال پنجره واحد دستگاههای اجرایی به پنجره ملی خدمات هوشمند بعنوان یکی از شاخصهای اصلی در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته، اما تابحال ۵۹ درصد دستگاه ها هنوز تکالیف خویش را که در ارتباط با ایجاد پنجره واحد خدمات، انجام نداده اند.
به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، در نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی، ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفته اند که به واسطه آن، حالا ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده است. از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملا الکترونیکی شده اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات هم ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به علت عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از جانب دستگاههای دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.
همینطور بنا به قول رضا باقری اصل- دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات، ارزیابی دستگاههای اجرایی بر اساس شاخص هایی چون دولت کاربرمحور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی انجام شده است و طبق ارزیابی صورت گرفته الان ۵۲ درصد دستگاه ها دولت کاربرمحور، ۳۰ درصد دستگاه ها دولت شفاف، ۳۵ درصد دستگاه ها دولت یکپارچه و ۴۱ درصد دولت مشارکتی را محقق کرده اند.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه دهنده خدمات دولتی به صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد و تابحال چهار سامانه سازمان فناوری اطلاعات ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است.
دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شده است. بر مبنای بند "واو" تبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، این دستورالعمل به منظور تحقق اهداف دولت هوشمند و عرضه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرائی و نهادهای عمومی تهیه شده است. همینطور راه اندازی مرحله اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» تا آخر دیماه سال ۱۴۰۱ از دیگر وظایف وزارت ارتباطات در این قانون به حساب می آید.
هرچند نحوه ایجاد و اتصال دستگاههای دولتی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، نشان داده است که تابحال ۵۹ درصد دستگاه ها هنوز تکالیف خویش را که در ارتباط با ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریورماه می شود، انجام نداده اند. همینطور ۲۵ درصد دستگاه ها تنها ۳۰ درصد لیست خدمات خویش را به پنجره واحد اضافه کرده اند و تنها ۱۶ درصد دستگاههای اجرایی تکالیف خویش را انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.
اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند
در این خصوص و به نقل از سازمان فناوری اطلاعات، مجید فولادیان- مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی، بیان نمود: در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی برای اولین بار، داشتن پنجره واحد دستگاهی و اتصال پنجره واحد دستگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند، دو شاخص اثرگذار بود که در ارزیابی وضعیت دستگاه ها مورد توجه قرار گرفت. این دو شاخص، به صورت تشویقی و در مجموع ۱۵ امتیاز به خود اختصاص داد، به این مفهوم که داشتن پنجره واحد، امتیاز قابل توجهی را به سمت دستگاه مورد نظر روانه می کرد، اما عدم وجودش در این دوره سبب از دست دادن امتیاز خاصی نمی شد.
وی با اشاره به اینکه معماری کلان و الزامات فنی ارائه خدمات هوشمند و نحوه راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاه ها در مرحله نهایی سازی قرار دارد و بزودی ابلاغ می شود، اظهار داشت: در تازه ترین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، دستگاههای اجرایی از منظر اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند به دو دسته مورد تقسیم بندی قرار گرفت. دسته نخست را دستگاه هایی تشکیل دادند که سامانه های اصلی و در عین حال پرمخاطب خویش را جهت ارائه خدمت بهتر به مردم به صورت داوطلبانه و با استفاده از امکان احراز هویت یکپارچه، راه اندازی و به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل کردند.
مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی ضمن اشاره به ۱۰ دستگاه پیشگام در این عرصه خاطرنشان کرد: وزارت خانه های امور اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان های تأمین اجتماعی، امور مالیاتی کشور، فناوری اطلاعات ایران، شرکت مخابرات ایران، اوقاف و امور خیریه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی و مناطق آزاد همچون دستگاه هایی هستند که هم اکنون پیشرو در این بخش محسوب می شوند.
فولادیان، درباره چگونگی وضعیت دسته دوم دستگاههای اجرایی در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند، تصریح کرد: شش دستگاه اجرایی در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، سامانه های جامع خویش را راه اندازی کرده بودند، اما مجهز به امکان احراز هویت یکپارچه نبودند که در نهایت منجر به اتصال همان سامانه جامع شد که همچون آنها میتوان به وزارت خانه علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان های بهزیستی و بیمه سلامت، شهرداری های کرج و اصفهان اشاره نمود.
به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، چندی قبل در بین ۱۷۰ دستگاه و بیشتر از یک هزار و ۶۰۰ خدمت مورد برگزار گردید. در این دوره، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات ایران و بیمه مرکزی ایران به ترتیب رتبه های اول تا سوم دستگاههای پرمراجعه دولت الکترونیکی را به خود اختصاص دادند.
منبع: مهندس وب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب