اعتیاد ایردراپی تازه ترین پدیده روانی-دیجیتالی
مهندس وب: بعد از فرونشستن تب وتاب ایردراپ ها و توهم کسب درآمد دلاری از بات های تلگرامی که بسیاری را به عضویت در این پیامرسان موبایل کشاند، برای برخی نوعی اعتیاد دیجیتال بر جای مانده است.
یکی از تحولات جالب توجه سال ۱۴۰۳، گرایش یک باره میلیونها نفر به بات های تلگرامی بود که گفته می شد وقت گذاشتن روی آنها می تواند درآمد دلاری را برای کاربران به بار آورد.
پدیده دیجیتال سال ۱۴۰۳
اساس کار این بات ها طراحی فرایندهایی شامل بازی هایی ساده بود که گاه به ضربه زدن روی صفحه گوشی خلاصه می شد تا امتیازهایی را برای دستیابی به توکن های ارزهای مختلف دیجیتال بوجود آورد.
در همان اوایل کار، خیلی از کارشناسان فناوری های دیجیتال می گفتند این ترفندی برای کشاندن افراد به دنیای کریپتو و عرصه ارزهای دیجیتال است و نباید امید چندانی به درآمدزایی این بازیها داشت.
با این حال، تب این بات ها زمانی بالا رفت که بازی کریپتویی به نام «نات کوین» آغاز به پخش توکن هایش بین کاربران کرد و این کاربران در رسانه های اجتماعی از سود گاهی چندصد دلاری خود خبر دادند.
اواخر بهار امسال در فضایی که بسیاری حسرت می خوردند چرا دستشان از سود نات کوین کوتاه مانده، پروژه های کریپتویی مانند «بلوم»، «میجر»، «همستر»، «تپ سواپ» و... یکی پس از دیگری به راه افتاد و بسیاری را به سوی خود کشاند؛ از میان این اسامی برخی هنوز به نتیجه ای نرسیده و شماری هم مانند همستر چنان سود ناچیزی را بین کاربران پخش کرد که اکثرشان را از ایردراپ ها دلزده کرد.
پس از آن هم برخی بازیهای کریپتویی مانند «ایکس ایمپایر» با انتساب به «ایلان ماسک» کوشیدند از ته مانده امیدواری کاربران مجازی برای دستیابی به سود دلاری بهره گیرند اما تجربه ای بهتر از همستر را تکرار نکردند.
با وجود سرخوردگی شدید کاربران و با آنکه دیگر مشخص شده، آبی از این بات های تلگرامی گرم نمی شود برخی هنوز در این پیامرسان موبایل، از این ایردراپ سراغ دیگری می روند و آشکارا گرفتار نوعی اعتیاد دیجیتال شده اند.
اواخر بهار امسال و در فضایی که بسیاری حسرت می خوردند چرا دستشان از سود «نات کوین» کوتاه مانده، پروژه های کریپتویی مانند «بلوم»، «میجر»، «همستر»، «تپ سواپ» و... یکی پس از دیگری به راه افتاد
نشانگان مشابه این نوع اعتیاد دیجیتال را می توان در افرادی دید که با گسترش هوش مصنوعی به مکالمه با نرم افزارهای این فناوری و بات هایی مانند «چت جی. پی. تی» عادت کرده اند و ساعت هایی طولانی را در فضای این مکالمات می گذرانند.
پیشتر خبرگزاری ایرنا گفتگویی با رییس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران داشته که وی نیز به بروز این نوع اعتیاد اشاره نموده است. «شهرام خرازی ها» هشدار داده بود انجام بازیهای مجازی کریپتویی سبب وابستگی رفتاری به بازی و بروز اعتیاد مجازی، وابستگی به مظاهر بازی همچون وابستگی به حیوانات و مبتلاشدن به قماربازی بیمارگونه می شود که هر سه مورد مخربند.
در ارتباط با این پدیده، پژوهش ایرنا به سراغ «سیدجواد خناری نژاد» پژوهشگر حوزه روانشناسی رفته و گفتگویی درباره ی این نوع اعتیاد دیجیتال با وی داشته که مشروح آنرا در ادامه می خوانید:
دلایل رواج ایردراپ ها در جامعه
به گفته خناری نژاد، رواج ایردراپی در جامعه عموما با اهداف بازاریابی و تبلیغات صورت می گیرد و طبیعتا فعالان حوزه رمزارز را به مسیری سوق می دهد تا به جمعی تبدیل شوند که بتوانند فعالیتی با سود مشترک برای خود ایجاد کنند. ظاهر کار این پروژه ها این است که به نحوی فعالیت را برای عموم جامعه گسترده می کنند که گویی خود مردم بازیگران این پروسه هستند در صورتیکه این طور نیست. بازیگران اصلی افرادی هستند که کار را به دست می گیرند و از ظرفیت و پتانسیل افراد استفاده می نمایند.
سیدجواد خناری نژاد پژوهشگر حوزه روانشناسی علت این که می گویم اهداف ایردراپی حول سودجویی است اینکه ما چنین بحثی را سال ها قبل تحت عنوان شرکت های هرمی مانند «گولد کوئیست» داشتیم که با این سبک و سیاق تشکیل شد تا جمعی باشند که در کنار هم به درآمدزایی برسند. نکته مهمی که باید درنظر داشته باشیم این است که در بازار اقتصادی و سرمایه گذاری، سرمایه گذار و سرمایه دار به کسانی اطلاق می شود که کالایی را برای فروش بیاورند و باتوجه به نیازمندی جامعه بتوانند آنرا به فروش برسانند و در این فروش سودی را برای خود یا مجموعه خود لحاظ کنند و این می شود منبع درآمد. اما سمت و سوی ایردراپی در بازار رمزارز به این شکل نیست؛ یعنی بجای تلاش و کوشش فضا را به این سمت می برند که اشخاص را راحت طلب و خانه نشین تربیت می کند.
پروژه های ایردراپی اصولا فرهنگ کار و تلاش را تغییر می دهد. در واقع ایردراپ ها فرهنگ معاملات و خدمات دهی بین خریدار و مشتری را تغییر می دهند و شناخت مشتری و سرمایه گذار مبنی بر بررسی میدانی از افراد و مشاورینی می شود که در این زمینه حضور دارند و با جلوه گری و بزرگ نمایی فضا و فهم را به این سمت سوق می دهند که با ورود به این حوزه می توانند به درآمدزایی هنگفت برسند.
ایردراپ ها موجب ایجاد نوعی سیری کاذب می شوند. سکه انداختن ها و تغییر ذره ذره یا لحظه لحظه انباشته ها سبب می شود ذهنیت افراد به این تغییر کند که ثروتمند شده اند
گسترش کارهای ایردراپی موجب می شود به سرمایه های جامعه صدمه وارد شود برای اینکه عده ای با فضای فیک و ساختگی منابع و ذخایر مملکت را استخراج می کنند و آنها را صرف منافع خود می کنند. دلیل این که چرا جوانان تشویق و تشویق به این کار می شوند، این است که چون راحت طلب شده اند.
پیامدهای اعتیاد ایردراپی چیست؟
به گفته این روانشناس، نتایج گسترش راحت طلبی را ما در مهاجرت افراد عادی نیز می بینیم حال آنکه خیلی از افرادی که مهاجرت می کنند گرفتار استرس، افسردگی، دوری از خانواده و بی مهری می شوند. مبنی بر زمینه هایی مشترک و همراه با گسترش فضای دیجیتال، گرایش به تجارت رمزارزها بیشتر شده است. از طرفی فضای رسانه و رسانه های اجتماعی به این سبک زندگی دامن می زنند که جوانان در جست وجوی راحت ترین راه ها به سوی درآمد باشند. خیلی از افرادی که در این زمینه کار می کنند تمام هدفشان متمرکز بر محتواسازی است که انجام می دهند و این کار با رنگ و لعاب زیادی صورت می گیرد.
از سوی دیگر ایردراپ ها موجب ایجاد نوعی سیری کاذب می شوند. برای اینکه سکه انداختن ها و تغییر ذره ذره یا لحظه لحظه انباشته ها سبب می شود ذهنیت افراد به این تغییر کند که ثروتمند شده اند. از طرفی چون فعالیت ایردراپی بصورت دیداری و نه واقعی اتفاق می افتد سبب می شود افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی شوند. افراد گرفتار اضطراب می شوند و فراز و نشیب های این وضعیت استرس افراد را زیاد می کند.
در مجموع باید گفت هدف ایردراپ ها به عنوان ابزار قوی برای توزیع رمز ارز، جذب کاربرهای فراوان و ایجاد جامعه مخاطب است. اما باید دقت داشت که ایردراپ ها ریسک های بسیار بالایی مانند جعلی و جعلی بودن پروژه ها را به همراه دارند.
این در صورتی است گام اول برای ورود به هر عرصه ای دست یافتن به سواد آنست. اغواگری بر پایه آرزوی یک شبه پولدار شدن فریبی سمی است که سبب شده بسیاری مسیری بیراهه بروند و اصلی ترین سرمایه شان که همان وقت و عمرشان است صرف چیزی کنند که ناچیزترین عایدی را ممکنست برایشان به همراه آورد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب