معرفی برندگان نوبل فیزیک 2024

معرفی برندگان نوبل فیزیک 2024

مهندس وب: مهندس وب: جایزه نوبل فیزیک 2024 به «جان هاپ فیلد» دانشمند آمریکایی و «جفری هینتون» دانشمند انگلیسی کانادایی رسید.


به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه نوبل پرایز، امروز سه شنبه (۱۷ مهر) جان هاپ فیلد و جفری هینتون برای اکتشافات و اختراعات اساسی که یادگیری ماشین را با شبکه های عصبی مصنوعی ممکن می کند، برنده امسال جایزه نوبل فیزیک عرضه شدند.
جان هاپ فیلد (John Hopfield) متولد ۱۵ ژوئیه ۱۹۳۳ میلادی (۲۴ تیر ۱۳۱۲) در آمریکا، فیزیک دان و استاد دانشگاه پرینستون است.
جفری هینتون (Geoffrey Hinton) متولد ۶ دسامبر ۱۹۴۷ (۱۴ آذر ۱۳۲۶) لندن، روان شناس شناختی و دانشمند علوم کامپیوتر و بیشتر برای کار در حوزه شبکه های عصبی مصنوعی شناخته شده است. وی که استاد دانشگاه تورنتو است، از سال ۲۰۱۵ وقت خویش را بین گوگل و دانشگاه تورنتو تقسیم کرد.
سال گذشته، جایزه نوبل فیزیک به پی یِر آگوستینی، فرنتس کراوس و آن لوییلیه برای پژوهش درباب روش های تجربی که پالس های اتوثانیه ای نور را برای مطالعه دینامیک الکترون در ماده تولید می کنند بطور مشترک اهدا شد.




دانستنی هایی درباره ی جایزه نوبل فیزیک
در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵، آلفرد نوبل آخرین وصیت نامه خودرا امضا کرد و بیشترین سهم از دارایی خودرا به مجموعه ای از جوایز، جوایز نوبل، اهدا کرد. بنا به خواسته نوبل یک بخش از این جوایز به «کسی که مهم ترین کشف یا اختراع در حوزه فیزیک را انجام داده باشد» اعطا می شود.
نوبل در وصیتنامه اش به جایزه فیزیک قبل از سایر جوایز اشاره نمود. در آخر قرن نوزدهم میلادی، خیلی از مردم، فیزیک را پیشروترینِ علوم می دانستند و شاید نوبل نیز چنین نگاهی به این علم داشت. پژوهش های خودش نیز ارتباطی تنگاتنگ با فیزیک داشت. از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۲۳ میلادی ۱۱۷ جایزه نوبل فیزیک به ۲۲۵ برنده اعطا شد.
جوان ترین برنده، لارنس براگ بود که ۲۵ سال داشت و به همراه پدرش جایزه فیزیک سال ۱۹۱۵ را دریافت کرد.
پیرترین برنده جایزه نوبل فیزیک آرتور اشکین بود که ۹۶ سال داشت. تا حالا پنج زن موفق به دریافت جایزه فیزیک شده اند؛ ماری کوری در سال ۱۹۰۳، ماریا گوپرت مایر در سال ۱۹۶۳، دونا استریکلند در سال ۲۰۱۸، آندره آ گِز در سال ۲۰۲۰، آن لوییلیه در سال ۲۰۲۳. جایزه نوبل فیزیک توسط فرهنگستان سلطنتی علوم سوئد اعطا می شود.

زمان اعلام اسامی برندگان جوایز نوبل ۲۰۲۴
دیروز، دوشنبه اسامی برنده های جایزه پزشکی نوبل اعلام گردید و مقرر است فردا چهارشنبه برنده جایزه شیمی نوبل اعلام گردد.
قرار است برنده جایزه ادبیات روز پنجشنبه (دهم اکتبر، ۱۹ مهر) و برنده جایزه صلح روز جمعه (یازدهم اکتبر، ۲۰ مهر) معرفی شوند. روز دوشنبه (چهاردهم اکتبر، ۲۳ مهر) نیز برنده جایزه اقتصاد معرفی خواهد شد.



منبع:

1403/07/19
12:31:52
0.0 / 5
60
تگهای خبر: گوگل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
مهندس وب
مهندس وب web engineers