طراحی و ساخت کامپوزیت های پلیمری خودروان کار

طراحی و ساخت کامپوزیت های پلیمری خودروان کار

مهندس وب: اصفهان دو دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به تولید نوعی کامپوزیت شده اند. ادغام خواص روان کاری جامد و مایع در ساختار الیاف تولیدی، همچون نوآوری این دستاورد است.



حمیدرضا آرش پور، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت و گو با ایسنا، درباره ی تازه ترین موفقیت خود بیان کرد: این پژوهش که در نتیجه همکاری من و حسین نساج پور از دیگر دانشجویان مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی اصفهان محقق شده است، در حقیقت طراحی و ساخت کامپوزیت خودروان کار در حوزه اپوکسی یا پلیمری است.

وی اضافه کرد: کامپوزیت های زمینه اپوکسی یکی از مهم ترین مواد در علم مهندسی به شمار می آیند. این کامپوزیت ها با توجه به این که کنترل خواص و مهندسی کردن ساختارشان امکان پذیر است، در صنایع مختلفی کاربرد دارند. البته در هر شاخه و حوزه ای که بخواهیم از آن بهره ببریم، باید متناسب با همان کاربردش برخی تغییرات را در آن ایجاد نماییم. به بیان دیگر، کامپوزیت های زمینه اپوکسی همیشه به برخی اصلاحات و بهبود خواص نیازمندند.

آرش پور سپس در توضیح زمینه اپوکسی اظهار داشت: رزین اپوکسی یک نوع پلیمر صنعتی است که در مهندسی بسیار مهم و پرکاربرد به شمار می آید. بر همین اساس، ما در تحقیق خود سعی کردیم تا کامپوزیت های خودروان کار را با زمینه اپوکسی ارائه دهیم که در مقایسه با اپوکسی خالص از خواص تریبولوژیکی بهتری برخوردار می باشند.

او در ادامه به یکی از نوآوری های پژوهش حاضر نیز نگاه و تبیین کرد: در این تحقیق با تولید بی بافت از میکروالیاف دوجزئی جدید، امکان ساخت کامپوزیت مورد نظرمان را فراهم کردیم. باید بگویم که ادغام خواص روان کاری جامد و مایع در ساختار الیاف تولیدی از نوآوری های این پژوهش شمرده می شود.

این پژوهشگر درباره‌ی مشکلاتی که رفع آن ها بوسیله این ابداع محقق می گردد، توضیح داد: برطرف نمودن مشکل عدم دسترسی و توقف خطوط تولید برای پروسه روان سازی خارجی یکی از مهم ترین کاربردهای این پژوهش شمرده می شود. البته باید بگویم که این طراحی و ساخت درحال حاضر در مقیاسی کوچک و در محدوده آزمایشگاهی انجام شده است.

این دانشجوی مهندسی با تکیه بر این که پژوهش در مرحله ای قرار ندارد که بتوان همه ابعادش را رسانه ای کرد، اظهار داشت: نتایج این آزمایش در صنایع گوناگونی قابل استفاده خواهد بود که نساجی و هوافضا از اصلی ترین آن هاست. به طورکلی باید بگویم که در این پژوهش پدیده سایش و استهلاک قطعات صنعتی بحث مهمی است که با تاکید بر علم تریبولوژی یا علم سایش، اصطکاک و روان سازی مورد تأمل قرار می گیرد.

او درباب آینده این پژوهش در صنعت تصریح کرد: اگر بخواهیم به شکل گسترده و در مقیاسی فراتر از لابراتوار از آن استفاده نمائیم، به بررسی های تازه تری نیاز دارد. در کنار سایش، دیگر جنبه های رفتاری آن مانند خواص مکانیکی اش باید مورد تأمل و آزمایش قرار بگیرد. حتی رفتار سایشی آن نیز باید از نو بهبود پیدا کند، برای اینکه ما با سرعت و نیرویی کم آنرا ارزیابی کرده ایم و ممکنست با تغییر دادن سرعت و نیرو رفتار کامپوزیت ها نیز دگرگون شود. در راه این ارزیابی، واکاوی مسائل فنی، میزان دسترسی به امکانات و صرفه ی اقتصادی دارای اهمیت بسیاری است. به طورکلی، باید بگویم در همان مقیاس آزمایشگاهی به نتیجه مطلوبی رسیده ایم و امیدواریم که یک روز در حوزه صنعت و در سطحی گسترده از آن استفاده گردد.

پژوهشگر دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد: این پژوهش برآمده از ایده هایی بود که در پایان نامه کارشناسی ارشد من و هم دانشگاهی و همکارم، حسین نساج پور، مطرح شده بود. ما دو نفر کوشیدیم طرح مورد بحث در پایان نامه های خودرا مورد آزمایش قرار دهیم. به جز این که پایان نامه های ما از نظر موضوعی به هم نزدیک هستند، استادان راهنما و مشاورانمان نیز مشترک هستند.

این پژوهشگر موفق نیز نام اساتید خودرا عنوان و اظهار داشت: صالح اکبرزاده و رضا جعفری ندوشن، دو عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان، اساتید راهنمای پایان نامه ام هستند. حسین فشندی، عضو هیئت علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان، و علیرضا علافچیان، عضو هیئت علمی پژوهشکده نانوتکنولوژی و مواد پیشرفته، نیز اساتید مشاورم محسوب می شوند.





منبع:

1403/02/09
14:44:43
0.0 / 5
435
تگهای خبر: تكنولوژی , طراح , طراحی , مهندس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
مهندس وب
مهندس وب web engineers