در گفت وگو با مهندس وب مطرح شد
حذف نرم افزارها و پیام رسان های داخلی از گردونه رقابت در صورت بی توجهی به حوزه AI
به گزارش مهندس وب، به اعتقاد محققان حوزه هوش مصنوعی، فناوری های این حوزه وارد حوزه پیام رسان شده و تبدیل به ترند جهانی شده است و در صورتیکه پیام رسان های داخلی نخواهند از ترند جهانی تبعیت کنند، از گردونه رقابت حذف خواهند شد.
حمیدرضا قدمنا، مدیر عامل یکی از شرکتهای دانش بنیان در گفتگو با ایسنا، یکی از مسائل اصلی تحول یک فناوری را در امکان "تغییر در بازی" دانست و اظهار داشت: این تغییرات می تواند در حوزه های تغییر در کسب و کار، عرضه فناوری، ارائه ی خدمت و کاهش هزینه باشد و بر این اساس هوش مصنوعی در دنیا به این سمت درحال حرکت است و خیلی از کشورها از قابلیت های هوش مصنوعی بهره مند شده اند.
وی با تکیه بر این که بر این اساس هوش مصنوعی یکسری خدماتی را عرضه می دهد که قبلا عرضه نمی شد، افزود: خدمات هوشمند به اندازه ای فراگیر شده که حتی کاربران نسبت به محصولات حوزه IT، حس هوشمندی دارند؛ چون که این ابزار کاربران و مشتریان را به سمت هوشمندی به پیش می برد.
قدمنا، کاهش هزینه ها را از دیگر حرکت های تحول آفرین هوش مصنوعی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: خیلی از خدماتی که در گذشته عرضه آنها با هوش مصنوعی (AI) و یا فناوری اطلاعات (IT) قابل عرضه نبود و حتی با هزینه های بالا به کاربران عرضه می شد، ولی امروزه با استفاده از AI خیلی از خدمات با قیمت های ارزان تر و اقتصادی تر درحال عرضه است.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، نمونه آنرا در حوزه Call Centerها و مراکز تماس دانست که به تدریج AI پاسخگوی نیازهای مشتریان است و حتی در بعضی از کسب و کارها ۶۰ تا ۷۰ درصد خیلی از سؤالاتی که به صورت چتی و یا تلفنی از جانب اپراتور پاسخ داده می شد، حالا از راه ربات هوش مصنوعی پاسخ داده می شود.
این فعال حوزه فناوری اضافه کرد: با توسعه فناوری های هوش مصنوعی از هزینه های خدمات پشتیبانی شرکت ها که برای خیلی از کسب و کارها اقتصادی نیست، کم می شود. این روند اقتصادی شدن خدمات از راه تکنولوژی های هوش مصنوعی در حوزه های دیگری چون بازرسی و خیلی از حوزه ها نفوذ کرده و جای ابزارهای قدیمی را می گیرد و به شکلی هم هزینه ها را کاهش داده و هم درآمدها را ارتقاء می دهد.
قدمنا ضمن اشاره به ابعاد کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های مختلف، اظهار داشت: هوش مصنوعی در حوزه پیام رسان ها، در ابعاد مختلف می تواند نقش ایفا کند که یکی از آنها "تجربه کاربری" است. هوش مصنوعی می تواند ارزش افزوده ای را ایجاد نماید که طبق آن کاربران راحتتر با یک پیام رسان کار کنند و اگر سؤالی داشته باشند، راحتتر می توانند به پاسخ خود برسند.
وی نمونه این خدمات هوش مصنوعی در حوزه پیام رسان ها را تبدیل پیام های صوتی به متنی و یا حوزه پشتیبانی نام برد و خاطرنشان کرد: زمانی که کاربران با چنین خدمات سهول الوصولی مواجه می شوند، حس می کنند که سطحی از خدمات باکیفیت تری را از راه پیام رسان ها دریافت کرده اند. نمونه دیگر چت باکس ها هستند. امکان دارد کاربران در حوزه های مختلف سؤالاتی داشته باشند و به جای آنکه به سطح پشتیبان بیایند و مدت زمان زیادی را صرف دریافت پاسخ خود کنند، هم اکنون این ربات ها و چت باکس ها هستند که به سرعت به سؤالات کاربران پاسخ می دهند.
قدمنا، کنترل پیام ها در کانال ها را از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما عنوان نمود و اضافه کرد: کنترل پخش محتواهایی حاوی صحنه های خشونت و یا ترویج خشونت در فضای مجازی موردی است که در گذشته به صورت دستی از راه اپراتور انجام می شد که برای نوع پایش احتیاج به نیروی انسانی زیادی است، ولی هوش مصنوعی می تواند ما را در پایش محتوا و اخلاقی سازی محتوا یاری کند تا از هزینه های سنگینی که در قسمت پایش محتوا تحمیل می شد، کم کند.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به پیاده سازی سکوهایی در حوزه پیام رسان های هوشمند با اشاره به اینکه به واسطه این محصول با مدیران پیام رسان ها در ارتباط هستیم، تصریح کرد: اغلب مدیران رسانه ها به سمت کاربردی شدن فناوری های هوش مصنوعی و کاربردی کردن فناوری AI حرکت کرده اند و بعضی از مدیران در این عرصه پیشروتر هستند و به دنبال کاربردی کردن هوش مصنوعی نسل سوم هستند.
وی افزود: با عنایت به تحولاتی که در حوزه پیام رسان ها در دنیا درحال رخ دادن است، مدیران رسانه ها هم ناگزیر هستند که با سرعت بیشتری به سمت فناوری های هوش مصنوعی بروند؛ چون که چنین فناوری هایی تبدیل به ترند جهانی شده و اگر محصول و یا نرم افزار خویش را منطبق با ترندهای جهانی نکنند، از گردونه رقابت ها خارج می شوند.
وی با تکیه بر این که خوشبختانه در حوزه رسانه اغلب مدیران به اهمیت این فناوری پی برده اند، اظهار داشت: یکی از ارزش های افزوده ایجادشده از جانب هوش مصنوعی، پیشنهاد محتوا است. روزانه محتوای زیادی در فضای مجازی ایجاد می شود و مخاطبان باید از میان میلیونها پیامی که در فضای مجازی مشاهده می کنند، پیام های مورد نیاز خویش را پیدا کنند و این در شرایطی است که هوش مصنوعی با پالایش محتوا، محتوایی را که مورد علاقه کاربران است، می یابد و به آنها پیشنهاد می دهد.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه این توانایی در هوش مصنوعی درحال توسعه است، افزود: این همان مسیری است که پیام رسان های داخلی به طرف آن درحال حرکت هستند، ولی حرکت آنها نسبت به روند جهانی کندتر است و پیام رسان های داخلی نمره قبولی را در این حوزه دریافت نخواهند کرد.
قدمنا در مورد آینده پیام رسان ها با توسعه هوش مصنوعی، اظهار داشت: درست که حرکت ما به سمت هوش مصنوعی کند است، ولی آینده این حوزه را روشن می ببینم و کشور چه با فشار مدیران و چه اجبار بازار، به سمت AI حرکت خواهد نمود و پیام های خویش را مبتنی بر این فناوری به کاربران عرضه خواهد کرد و لازم است هر چه سریع تر خدمات پیام رسان ها مبتنی بر AI در اختیار مردم قرار گیرد، ضمن آنکه مدیران رسانه ها هم باید جدی تر به این امر بپردازند.
منبع: webengineers.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب