المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیك-۱

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران: نسبت به بی عدالتی های آموزشی حوزه نجوم معترض بوده و هستیم

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران: نسبت به بی عدالتی های آموزشی حوزه نجوم معترض بوده و هستیم

به گزارش مهندس وب، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تکیه بر لزوم ایجاد عدالت آموزشی در کشور، اظهار داشت: ما از ابتدا معتقد بوده ایم که ایران فقط تهران نیست و دبیران توانمند فیزیک کشور با موضوعات در رابطه با حوزه دانش فیزیک به خوبی آشنا هستند، ولی مباحثی که در حوزه نجوم در مدارس مطرح می شود، کافی نیست.


مهندس مسعود عتیقی در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: با وجود آن که دانش آموزان کشورمان در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک ۲۰۲۴ برزیل افتخارآفرینی کردند و با ۵ مدال رنگارنگ به کشور بازگشتند، ولی متاسفانه تا حدی بُعد رسانه ای ضعیفی را شاهد بودیم، به نحوی که تنها به بیان دریافت ۵ مدال بسنده شد و در نهایت گزارش های کوتاهی هم منتشر گردید.
وی با اشاره به اینکه استقبال از این تیم در صورت هماهنگی های لازم می توانست شایسته تر باشد، اظهار نمود: ازاین رو به نظر رسید که با عنایت به اهداف والایی که خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دارد، جا دارد به این مورد بیشتر پرداخته شود.
عتیقی ضمن اشاره به لزوم توجه به آموزش های علم نجوم در مدارس، تصریح کرد: ما همواره از دهه ۸۰ تا کنون به بی عدالتی های آموزشی در این حوزه معترض بوده و هستیم. خوشبختانه دبیران فیزیک توانمندی در سرتاسر ایران داریم و این امکان در کشورمان وجود دارد که آموزش های این حوزه محدود به چند مدرسه خاص نشود و در همه مدارس کشور با انجام تدابیر لازم عرضه شود که در این حوزه هم دارای تجربه فراوان بوده و پیشنهادات مؤثری داریم و اقداماتی را هم در گذشته انجام داده ایم.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اینکه از سال ۸۰ در رسانه های مختلف بر ایجاد عدالت آموزشی تاکید کرده ایم، اظهار داشت: ما از ابتدا معتقد بوده ایم که ایران فقط تهران نیست و دبیران توانمند فیزیک کشور با موضوعات در رابطه با حوزه دانش فیزیک بخوبی آشنا هستند، ولی مباحثی که در حوزه نجوم در مدارس مطرح می شود، کافی نیست؛ ازاین رو میتوان با عرضه آموزش های نجومی به دبیران علوم و فیزیک کشور در طرح های فوق برنامه آموزشی وزارت آموزش و پرورش، نسبت به رفع و یا کاهش معضل بی عدالتی آموزشی حداقل در زمینه المپیاد نجوم کمک کرد.
وی ادامه داد: در این خصوص ما طی بیشتر از دو دهه گذشته در استانهای مرکزی، سیستان و بلوچستان، یزد و برخی شهرها دوره های تربیت مدرس را برگزار کردیم و در خلال آن دبیران علوم و فیزیک را در کانون های آموزشی شهر های آنها گرد هم آوردیم و دوره اخترشناسی را به نحوی به آنها آموزش دادیم که آنها بتوانند به دانش آموزان خود منتقل کنند.
عتیقی با اشاره به اینکه این برنامه گامی به سمت عدالت آموزشی بود، اظهار داشت: ولی کافی نیست. چون که برگزاری چند دوره در شهرستان های معدود، گام مؤثری در ابعاد کلان ایران نیست و ضروری است تدابیری در این حوزه اتخاذ شود و اگر گفته می شود که عدالت آموزشی برای کشور پیاده سازی شود، یکی از مصادیق آن فراهم کردن زمینه برگزاری دوره های آموزشی ستاره شناسی در سطح گسترده در مدارس کل کشور است که در آن تجارب و ایده های بسیاری داریم و گروههای آماتوری نجومی فعال زیادی در کشور می باشند که می توانند در این گونه طرح ها، بازوی پرتوان آموزشی کشور باشند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطرنشان کرد: در انتها وظیفه می دانم که از جانب خود و انجمن نجوم آماتوری ایران، کسب رتبه اول جهانی در رقابت علمی بین المللی IOAA امسال را به دانش پژوهان کشورمان، اساتید پرکار آنها و جامعه نجومی تبریک عرض کنم.
به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک ۲۰۲۴ و یا IOAA با شرکت بیشتر از ۲۵۰ دانش آموز مستعد از ۵۳ کشور دنیا، از ۲۷ امرداد تا ششم شهریورماه جاری به میزبانی کشور برزیل برگزار شد.
حنانه خرمدشتی، آروین رسول زاده، آریا کرداری، محمدمهدی کشاورزی و علی نادری لردجانی اعضای تیم دانش آموزی ایران در رقابت های سال جاری، موفق به کسب ۵ مدال طلای این رقابت ها در سال ۲۰۲۴ میلادی شدند و کشورهای آمریکا و رومانی در مقام های بعدی قرار گرفتند.




منبع:

1403/06/16
12:15:28
0.0 / 5
978
تگهای خبر: آموزش , مهندس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
مهندس وب
مهندس وب web engineers