پایش سال ۱۴۰۱ رفتار ایرانی ها در شبكه های اجتماعی

زیست اینترنتی ایرانیان در ۱۴۰۱ چطور بود؟

زیست اینترنتی ایرانیان در ۱۴۰۱ چطور بود؟

مهندس وب: گزارش تحلیلی بیگ دیتای دیتاک که رفتار کاربران ایرانی را در سال قبل (1401) در رسانه های اجتماعی مختلف پایش کرده نشان میدهد که ایرانیها باوجود مواجه بودن با محدودیت ها و فیلترینگ در رسانه های اجتماعی، همچنان از این شبکه ها استفاده می نمایند و تلگرام به صدر استفاده ی ایرانیها از پیامرسان های مختلف بازگشته است.


ایسناپلاس: مجموعه ی «دیتاک» در ایام اخیر گزارش سالانه خودرا درباب تحلیل رفتار کاربران ایرانی در رسانه های اجتماعی مختلف منتشر نمود. بر طبق گزارش دیتاک، کاربران ایرانی با وجود محدودیت هایی که از قبل روی تعدادی از رسانه های اجتماعی اعمال شده بود و همین طور محدودیت های جدیدی که در شهریور سال قبل روی پلت فرم هایی مانند اینستاگرام و واتساپ اعمال شد و همین طور سایر محدودیت های گاه و بی گاه مربوط به سرعت اینترنت، همچنان در رسانه های اجتماعی خارجی حضور دارند. فعالیت ایرانیها و همین طور تولید محتوای فارسی در بعضی از این پلت فرم های خارجی مانند توییتر حتی افزایش هم یافته است.
بیگ دیتا چیست و چه اهمیتی دارد؟
بیگ دیتا یا کلان داده اصطلاحی است که در مورد حجم زیادی از اطلاعات استفاده می شود که پیچیده هستند و پردازش آنها با بهره گیری از روش های سنتی، نا ممکن و دشوار است. این داده های کلان از آن جا که اهمیت زیادی دارند در موضوعات و صنایع مختلف شامل صنعت آموزش، سلامت، دیجیتال مارکتینگ و رسانه های اجتماعی، تولید محتوا و غیره کاربرد دارند. تحلیل بیگ دیتای رسانه های اجتماعی و فضای مجازی راه را برای داشتن بینش های عمیق و فهم نکات مفید برای شناخت این فضا استفاده ی درست از آن اهمیت فراوانی دارد.
کدام رسانه های اجتماعی بیشترین کاربر فعال ایرانی را دارا هستند؟ بر طبق گزارشی که دیتاک منتشر نموده، کاربران ایرانی با وجود محدودیت های فیلترینگ، کماکان در رسانه های اجتماعی مختلف خارجی فعال می باشند و از پیامرسان های بین المللی به شکل گسترده استفاده می نمایند.
- تلگرام: ۵۸ تا ۶۱ میلیون کاربر
- اینستاگرام: ۴۲ تا ۴۶ میلیون کاربر
- توییتر: ۴ تا ۳.۵ میلیون کاربر
بنابر این گزارش، اپلیکیشن تلگرام با وجود فیلتر بودن، همچنان در صدر استفاده ی کاربران ایرانی قرار دارد و بین ۵۸ تا ۶۱ میلیون کاربر ایرانی دارد.
بعد از تلگرام، اینستاگرام با داشتن ۴۲ تا ۴۶ میلیون کاربر ایرانی، در رده ی دوم قرار دارد.
توییتر هم با داشتن ۴ تا ۳.۵ میلیون کاربر ایرانی در رده ی سوم فعالیت از نظر شمار کاربران ایرانی قرار دارد.
بازگشت کاربران به تلگرام بعد از محدودیت واتساپ نکته ی قابل توجه این است که تا پیش از اعمال فیلترینگ جدید روی رسانه های اجتماعی در شهریور سال ۱۴۰۱، کاربران به استفاده از پیامرسان واتساپ متمایل شده بودند اما با فیلتر شدن واتساپ، کاربران ایرانی به شکل گسترده باردیگر مبادرت به استفاده از تلگرام کرده اند.
البته ذکر این نکته لازم است که این آمار بر طبق تعداد حساب های کاربری به وجود آمده توسط ایرانیان در رسانه های اجتماعی ذکر شده گردآوری شده است. باتوجه به این نکته که در رسانه های اجتماعی، کسب و کارهای ایرانی هم حضور دارند و ممکنست هر نفر حقیقی، بیش از یک حساب شخصی داشته باشد یا حتی کاربران علاوه بر صفحه شخصی شان، صفحه های مربوط به کسب و کارشان را هم در رسانه های اجتماعی به وجود آورده باشد، این داده ها با تعداد نفرات فعال متفاوت خواهد بود.




میزان فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام
- بر طبق گزارش دیتاک، کاربران ایرانی تلگرام بصورت میانگین ۲۲ پست در ثانیه منتشر می کنند.
- در هر ثانیه، ۲۷ هزار پست تلگرامی توسط کاربران ایرانی مشاهده می شود.
- هر پست تلگرامی بصورت میانگین هزار و دویست بازدید دارد.
- حدود ۱۰ درصد از پست های تلگرام محتوای بازنشر شده است. اغلب کانال های تلگرامی، محتوا را کپی کرده و سپس بازنشر می کنند و محتواها را از کانال های مبدأ بصورت مستقیم فوروارد نمی کنند.
- تنها ۳۶ درصد از کانال های عمومی (Public) در تلگرام بصورت مستمر فعالیت دارند.

میزان فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام
باوجود تصور اولیه در خصوص این که با وجود محدودیت روی شبکه اجتماعی اینستاگرام، از شمار کاربران یا فعالیت در این پلت فرم کم می شود، داده هایی که دیتاک منتشر نموده نشان میدهد که از زمان ایجاد محدودیت روی این شبکه از شهریور ۱۴۰۱، حجم محتوای عمومی این بستر به مرور افزایش هم یافته است.
- تا حالا ۴۵۰ میلیون پست از ۶ میلیون صفحه ی عمومی (Public) متعلق به کاربران ایرانی در اینستاگرام منتشر شده است.
- بصورت میانگین ۱۴ پست در ثانیه توسط کاربران ایرانی در اینستاگرام منتشر می شود.
- کاربران ایرانی در هر ثانیه بیش از ۲۵ هزار بار پست های اینستاگرام را می بینند.
- حدود یک درصد از کاربران بعد از مشاهده ی یک پست در اینستاگرام، آنرا لایک می کنند.

میزان فعالیت کاربران ایرانی در توییتر
توییتر فارسی با حضور گیک های فناوری و فعالان حوزه رسانه، آی تی و سیاست شکل گرفت؛ تا قبل از اعتراضات شهریورماه سال ۱۴۰۱، شخصیت های گروههای مرجع نیز به فعالان این پلت فرم اضافه شدند. با شروع اعتراضات فعالیت قشر جوان جامعه نیز در توییتر فارسی افزوده شد.
در مجموع فضای پلت فرم توییتر یک فضای قطبی است و همین موضوع، یکی از دلیلهای عدم فعالیت پررنگ کسب و کارهای ایرانی در این شبکه اجتماعی است.
- تا حالا ۷.۳۵ میلیارد توییت از ۹.۱ میلیون کاربر ایرانی در توییتر انتشار یافته است.
- کاربران ایرانی بصورت میانگین در هر ثانیه ۲۳۳ توییت منتشر می کنند.
- بررسی و پایش کل محتوای توییتر فارسی نشان میدهد که تنها ۵ درصد از محتواهای ارسالی توسط کاربران، توییت دست اول هستند و ۹۵ درصد بقیه ی محتواها، محتواهای بازنشر یا ریتوییت بوده اند.
- همین طور یک کاربر ایرانی به عنوان فعال ترین کاربر توییتر، روزانه بیش از ۶۰۰ توییت منتشر می کند.

میزان تولید و انتشار محتوا توسط ایرانیها در رسانه های اجتماعی چقدر است؟
دیتاک در ادامه ی این گزارش نوشته «با شروع اعتراضات در سال گذشته، محدودیت اینترنت و فیلتر شدن اینستاگرام در اواخر شهریورماه، میزان انتشار پست توسط کاربران ایرانی در اینستاگرام، بطور واضحی کاهش یافت. همانطور که در این نمودار مشاهده می کنید، بازگشت روند تولید محتوای دو بستر توییتر و اینستاگرام تا اوایل دی ماه طول کشیده است.»
در پلت فرم تلگرام اما روند تولید محتوا توسط کاربران ایرانی متفاوت بوده و انتشار محتوا در بستر تلگرام در کل سال نرمال و بدون تغییرات چشم گیر بوده است.




محتوای فارسی در پلت فرم های مختلف بیشتر به چه صورتی انتشار یافته است؟
بر طبق آماری که در این نمودار دیده می شود، در بستر تلگرام و اینستاگرام بیشترین قالب محتوایی، تصویر است. در پلت فرم توییتر اما توییت متنی بیشترین نوع موارد انتشار یافته کاربران را به خود مختص کرده است.






مطالب انتشار یافته در تلگرام چه مطالبی را در بر می گیرند؟
بیشترین موضوعی که توسط کاربران ایرانی در تلگرام به آن پرداخته شده سرگرمی و روزمره با ۶۷.۵ درصد از کل محتواهای انتشار یافته در این پلت فرم بوده است.
بعد از آن، هنر و رسانه ۹.۵درصد، مالی و اقتصادی ۷.۳ درصد، مسائل اجتماعی ۶.۹ درصد، ورزش و جوانان ۳.۶ درصد، موضوعات سیاسی ۷.۳ درصد و همین طور مسائل بین المللی و علمی و آموزشی از کل محتواهای انتشار یافته در این پلت فرم ارزیابی شده است.

پرتکرارترین هشتگ های فارسی در رسانه های اجتماعی مختلف دیتاک در این گزارش آورده: «لیست هشتگ های پرکاربرد در هر شبکه اجتماعی در بازه های زمانی مختلف که جامعه درگیر اتفاقات اجتماعی و فرهنگی مختلف است، تغییر می کند اما در بازه ی زمانی طولانی و میانگین سالانه، هشتگ های ثابتی را شامل می شود؛ اعتراضات سال ۱۴۰۱ به سبب طولانی بودن، میانگین سالانه ی این فهرست را تغییر داده است. بطوریکه در هر بستر، هشتگ های در رابطه با این مساله قابل مشاهده می باشد.
هشتگ های پراستفاده در شبکه های اجتماعی هشتگ های پراستفاده در تلگرام:
- هشتگ های پراستفاده در کانال های تلگرامی، هشتگ های بورسی، رمزارزی، نرخ دلار و.... هستند.
- استفاده از هشتگ در پست های تلگرامی مرسوم نیست و عموما جهت دسته بندی محتوای کانال کاربرد دارد.
نکته ی جالب این است که یک کانال اعلام قیمت باربری سبب حاضر شدن هشتگ #تریلی در فهرست ۱۰ هشتگ پراستفاده شده است.




هشتگ های پراستفاده در توییتر:
لازم به ذکر است که ۹۴ درصد از ۱۰۰ هشتگ پرکاربرد کاربران ایرانی در توییتر، هشتگ های مربوط به اعتراضات سال ۱۴۰۱ هستند.



پرتکرارترین هشتگ های کاربران ایرانی در اینستاگرام
هشتگ های #بلوچستان و #زاهدان به سبب اعتراضات سال گذشته، در اینستاگرام جزو پرکاربردترین ها بوده اند.
قبل از اعتراضات، در بازه های زمانی مختلف هشتگ های در رابطه با گروههای خوانندگان کره ای BTS، جزو پرکاربردترین هشتگ های اینستاگرام بوده اند.



بیشترین موارد جست وجوی ایرانیها در گوگل در سال قبل چه بوده است؟
این فهرست در بازه های زمانی مختلف عموما شامل کلمات مشخص و ثابتی است؛ اما نکته ی جالب آن وجود کلیدواژه های طلا و قیمت طلا به سبب افزایش قیمت آن در سال قبل است. کلیدواژه هایی مانند دیوار، دیجی کالا و نی نی سایت هم از نظر کاربران ایرانی به عنوان منابع اصلی و حوزه های تخصصی به شمار رفته است.
کلیدواژه ایران خودرو هم به سبب قرعه کشی خودرو و همین طور کلیدواژه شاد هم به سبب اهمیت آن برای دانش آموزان در این فهرست به چشم می خورند.




بخش دوم گزارش؛ مقایسه ی فضای مجازی در ایران و جهان چه برخی از مردم ایران و جهان به اینترنت دسترسی دارند؟
- بنابر گزارش دیتاک، ۷۹ درصد از مردم در موقعیت جغرافیایی ایران به اینترنت دسترسی دارند.
- ۷۵ درصد از کاربران ایرانی، بوسیله موبایل در اینترنت فعالیت دارند.
- همین طور ۵۴ درصد از کاربران اینترنت در ایران در رسانه های اجتماعی فعالیت دارند.

مقایسه ی سرعت اینترنت همراه و خانگی در ایران و جهان
بنابر گزارش دیتاک، میانگین سرعت اینترنت همراه در ایران ۴۰ مگابیت بر ثانیه است و میانگین سرعت اینترنت در جهان ۴۱ مگابیت بر ثانیه است. بدین سبب می توان اظهار داشت که سرعت اینترنت موبایل در ایران تقریباً با میانگین جهانی برابر است اما اوضاع در اینترنت ثابت متفاوت است.
- بنابر آمار، ۸۶ درصد کاربران اینترنت در ایران، به اینترنت ۳G و بالاتر از آن، دسترسی دارند.
- میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران ۱۲ مگابیت بر ثانیه برآورد شده درحالی که میانگین سرعت اینترنت ثابت جهانی ۷۹ مگابیت بر ثانیه است. بدین سبب سرعت اینترنت ثابت در ایران به طور چشمگیری از میانگین جهانی آن کمتر است.


محبوب ترین رسانه های اجتماعی در جهان کدام اند؟
محبوب ترین رسانه های اجتماعی در جهان به ترتیب شمار و تعداد کاربران به شرح زیر است:
فیسبوک – ۲ میلیارد و نهصد و پنجاه و هشت میلیون کاربر
یوتیوب – ۲ میلیارد و پانصد و چهارده میلیون کاربر
اینستاگرام – ۲ میلیارد کاربر
واتساپ – ۲ میلیارد کاربر
وی چت – یک میلیارد و سیصد و سیزده میلیون کاربر
تیک تاک – یک میلیارد و پنجاه و یک میلیون کاربر
تلگرام – هفتصد میلیون کاربر
اسنپ چت – ششصت و سی و پنج میلیون کاربر
توییتر – پانصد و پنجاه و شش میلیون کاربر
پینترست – چهارصد و چهل و پنج میلیون کاربر

فعال ترین سایت های خبری در ایران (براساس تعداد مطالب منتشر شده) دیتاک در ادامه ی این گزارش فهرستی از هشت خبرگزاری فعال و رسمی کشور را منتشر نموده که رسالت شان تولید و انتشار خبر است. برهمین اساس سایت های خبرخوان و سایت هایی که فقط به بازنشر اخبار می پردازند از فهرست زیر حذف شده اند.
خبرگزاری ایسنا با انتشار ۷۳۸ مطلب در روز، دومین خبرگزاری فعال در ایران شناخته شده است.
فعال ترین سایت های خبری ایرانی:
خبرگزاری صداوسیما – ۱۰۲۸ مطلب در روز
خبرگزاری ایسنا – ۷۳۸ مطلب در روز
خبرگزاری مهر – ۶۳۹ مطلب در روز
خبرگزاری فارس – ۵۹۵ مطلب در روز
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران – ۵۶۴ مطلب در روز
خبرگزاری ایرنا – ۵۶۰ مطلب در روز
خبرگزاری تسنیم – ۴۵۵ مطلب در روز
خبرآنلاین – ۳۴۷ مطلب در روز





منبع:

1402/03/17
09:17:34
0.0 / 5
417
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اپل , اپلیكیشن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
مهندس وب
مهندس وب web engineers