ارتباط اقلیم با پیشرفت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

ارتباط اقلیم با پیشرفت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

مهندس وب: محور هفتم سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با عنوان چالش های آمایشی پیشرفت ایران و رهنمودهای تحول اجرا شد.


به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، منوچهر فرج زاده استاد دانشگاه تربیت مدرس و عضو اندیشکده آمایش بنیادین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در این جلسه، با اشاره به مقاله خود با عنوان "نسبت تغییر اقلیم و پیشرفت ایران، چالش ها و راهکارها" اظهار داشت: همچون عواملی که می تواند تأثیر منفی بر پیشرفت جوامع بگذارد وقوع انواع مخاطرات طبیعی و انسانی است. در بین این عوامل تغییر اقلیم به عنوان مخاطره اصلی تلقی می شود.
وی با اشاره به نتایج منفی تغییر اقلیم در عرصه های سلامت، کشاورزی، صنعت، گردشگری، زیرساخت ها اظهار داشت: عمده ترین تأثیر نتایج منفی تغییر اقلیم روی جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، محیط کالبدی و زیرساخت ها و همین طور روی محیط زیست است که فراخور تأثیر می تواند شکل های مختلفی از عوامل بازدارنده را به خود بگیرند.
چالش های تحقق الگو در استان کرمان
محمدحسین مهرالحسنی استاد گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، و عضو مؤسسه حکمت اسلامی کریمان "چالش های تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سطح استانی؛ مطالعه موردی برنامه های توسعه استان کرمان" را عنوان مطالعات خود عنوان نمود و اظهار داشت: هدف از اجرای این مطالعه را بررسی موانع برنامه ای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بصورت موردی در استان کرمان انجام شد.
وی افزود: همیشه برای دستیابی به پیشرفت و تعالی، کشورها نیازمند برنامه ریزی می باشد؛ چونکه عدم وجود الگو و برنامه ریزی مناسب، منتج به عدم پیشرفت و یا در بعضی موارد به پیشرفت نامتوازن بخش های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، محیطی می شود.
مهرالحسنی اظهار داشت: نتایج مطالعه نشان داد، چالش های تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در سطح استان کرمان به هفت دسته کلی موانع محتوایی- ادراکی، موانع فرآیندی، موانع شبکه نیروی انسانی، موانع ساختار برنامه ریزی، موانع استقرار و تکمیل برنامه ها، موانع اجرائی، موانع نظارتی، قانونی و سیاسی تقسیم می شوند. عبور از چالش ها؛ شرط برنده شدن ایران در بازی کریدور جهانی حمل و نقل نتایج تحقیقات دانشگاهی نشان میدهد که ایران باتوجه به موقعیت جغرافیایی در کریدور حمل و نقل، می تواند کارت های بازی زیادی را در بازی های قدرت منطقه ای و جهانی در اختیار داشته باشد،
محور هشتم سیزدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با عنوان چالش های منطقه ای و جهانی پیشرفت ایران و رهنمودهای تحول برمبنای سند الگو با عنوان (میزگرد اندیشکده آمایش بنیادین) بود که پژوهشگران دانشگاهی نتایج آخرین یافته های خودرا در آن ارائه دادند.
کارت های بازی گوناگون ایران در کریدورهای حمل و نقل
محمد اخباری دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و عضو اندیشکده آمایش مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مقاله خودرا با عنوان "تبیین موقعیت ژئواکونومیک ایران در دالان های ارتباطی منطقه ای و جهانی" در این جلسه ارائه داد و اشاره کرد: کریدورهای حمل و نقل از نظر فیزیکی به عنوان تلفیقی از مسیرهایی که مراکز فعالیت اقتصادی را در یک یا چند کشور مجاور به هم وصل می کند، تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه ایران، در یک موقعیت مکانی راهبردی قرارگرفته است که در گذشته با واقع شدن در قلب جاده ابریشم، قدیمی ترین کریدور خشکی پایه جهان، چهارراه تمدن ها شناخته می شد، افزود: امروزه نیز شرق و غرب و شمال و جنوب جهان را به هم متصل می کند و بدین جهت نقطه تلاقی چهارسوی جهان به حساب می آید.
اخباری، با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران در جنوب غربی آسیا، اظهار داشت: ایران اتصال دهنده هند و روسیه بوسیله کریدور شمال- جنوب، اتصال دهنده آسیا- اروپا بوسیله کریدور شرق- غرب یا جاده ابریشم نوین، پیوند دهنده آسیای مرکزی، قفقاز، ترکیه و اروپای غربی بوسیله کریدور تراسیکا، پیوند دهنده جنوب شرقی آسیا به شمال غربی اروپا در کریدور جنوبی آسیا، پیوند دهنده اعضای سازمان همکاریهای اقتصادی اکو و همین طور پیوند دهنده کشورهای آسیای مرکزی به دریاهای آزاد و خلیج فارس در توافق نامه عشق آباد به حساب می آید.
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: نتایج تحقیق نشان میدهد موقعیت هارتلندی ایران در نظام ژئوپلی نومیک جهانی قرن بیست و یکم که بر منابع "جغرافیایی- سیاسی- اقتصادی" با محوریت کریدورها و بندرها متکی است، می تواند کارت های بازی زیادی را در بازی های قدرت منطقه ای و جهانی در اختیار ایران قرار دهد. این امر در صورتی محقق می شود که دولت ایران از چالش های گوناگون پیش روی خود عبور کند و توجه به نقش ویژه ایران در کریدورهای بین المللی، بصورت یک کد ژئوپلیتیک در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار گیرد.
اقدام راهبردی ایران در قرن 15
مصطفی قادری حاجت، استادیار گروه جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران طی مطالعاتی با عنوان "بررسی انطباق گزاره های ژئوپلیتیکی سند الگو با موقعیت اقدام راهبردی ایران در سرآغاز قرن 15" اعلام نمود: هر کشوری برای حفظ بقا خود و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان مستلزم داشتن یک استراتژی مدون مبتنی بر واقعیات است. تحقق پذیری هر سند سیاستی متضمن فهم محیط راهبردی تدوین سند است، به شکلی که با فهم محیط راهبردی سند موقعیت اقدام راهبردی به عنوان عرصه اجرای سند بایستی متناسب با شرایط مورد امعان نظر قرار گیرد.
وی افزود: این مقاله با نظر داشت اهمیت تطابق گزاره های ژئوپلیتیکی سند الگو با محیط راهبردی آن با روشی توصیفی و تحلیلی و بهره گیری از منابع کتابخانه ای و میدانی در پی بررسی میزان تطابق گزاره های ژئوپلیتیکی سند الگو، با واقعیت های راهبردی کشور در اوایل سده پانزدهم شمسی است.
قادری تصریح کرد: یافته ها نشان میدهد میزان انطباق اقدامات اساسی بلندمدت برای دستیابی به اهداف مندرج در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با راهبردهای های ارائه شده، سه مورد انطباق زیاد، سه مورد انطباق متوسط، یک مورد انطباق کم و سه مورد عدم انطباق است.
پیشرفت واقعی و مبنایی در توحید و یکتاپرستی
به گزارش دفتر ارتباطات مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت، محور ششم، سیزدهمین کنفرانس اسلامی ایرانی پیشرفت، با عنوان چالش های معنوی و معرفتی پیشرفت ایران و راهکارهای تحول برمبنای سند الگو اجرا شد. اعضای هیات رییسه این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر شهریار نیازی دانشیار دانشگا تهران بودند.
چالش فاکتورهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
"شاخص های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ چالش و راهکار" عنوان مقاله حمیدرضا فرهمند عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و همکار مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.
وی اجرای سند الگو را، در گرو شناخت چیستی و چگونگی پروسه پیشرفت و ارزیابی میزان پیشرفت در مراحل مختلف آن دانست و اظهار داشت: شاخص ها در این حوزه دارای دو نوع کارکرد اساسی هستند که شامل «کارکرد پیشینی»، که با «چرائی» و «چیستی» پیشرفت پیوند دارد، ناظر به «چگونگی» پروسه پیشرفت و تبدیل دروندادها به بروندادها است. اما «کارکرد پسینی» ناظر به ارزیابی کمیت و کیفیت بروندادهای مورد انتظار و «کارآمدی» است.
فرهمند افزود: در نبود فاکتورهای الگوی پیشرفت، نهادها، سازمان ها، گروه ها و افراد مجبور می شوند به صورتی از فاکتورهای رایج بین المللی برای سنجش و ارزیابی «میزان پیشرفت» استفاده کنند، اظهار داشت: این امر در صحنه‌ی عمل می تواند سبب نمود غیرواقعی دوگانگی و تضاد با حوزه نظری «پیشرفت» و القاء گسست میان «چگونگی» با «چیستی و چرایی» آن شود.
این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی، چنین رخدادی را سبب مخدودش کردن مسیر پیشرفت کشور و تغییرات و تحولات مورد نظر آن دانست و افزود: مواجهه با این چالش، نه با حذف فاکتورهای بین المللی، بلکه با پرهیز از استفاده‌ی مطلق از آنها و لزوم رعایت هم سنخی و هماهنگی با چیستی و چگونگی پروسه پیشرفت و بروندادها و اهداف مورد نظر آن میسر می شود.
سه چالش اساسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
محمدحسین رامشت استاد گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان، و عضو اندیشکده آمایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گزارشی از مطالعات خودرا با عنوان "چالش های نظری و معرفتی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" ارائه و با اشاره به جزییات آن در این جلسه اظهار داشت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، از دیدگاه معرفتی، با سه چالش اساسی در عرصه نظری، تاکتیکی و تکنیکی مواجه می باشد. چالش نظری وقتی مطرح می شود که در فهم سند الگو، کم کم به استنتاجی پارادایمی از محتوای آن پی برده می شود. پارادایم جدیدی که دارای تنشی جوهری با دیدگاه ها و پارادایم های مطرح در عرصه برنامه ریزی فضایی رایج است.
وی چالش دوم این الگو را تقسیمات فعلی کشور عنوان نمود و اضافه کرد: بنیان این تقسیم بندی با اصل تعادل فضایی الگو، در تعارض است، برای اینکه می توان این تقسیمات را ماشین تولید تبعیض منطقه ای تلقی نمود. چالش سوم که می تواند بیشتر معطوف به افق و تدابیر باشد، عدم تعریف فاکتورهای رقومی دانست که بوسیله آنها بتوان در مقام اجرا به ارزیابی مفاد افق و تدابیر مبادرت کرد.
رامشت اشاره کرد: نتایج این مطالعه نشان میدهد که با اهمیت ترین شیوه برای مقابله با چالش اول تغییر در آموخته های دانشگاهیان و محافل سازمانی ایران، انتشار کتب مخالفان و نقادی های علمی و فلسفی پارادایم های رایج و تبعات اجرای آنها در دیگر کشورهای جهان است. راه چاره فائق آمدن بر تقسیمات کشوری نیز ایجاد منطقه بندی مجازی با هویت چندگانه است، تا بتوان کم کم نقش تبعیض آمیز الگوی سلسله مراتبی تقسیمات کشوری با تقسیمات جدید شبکه ای مجازی از میان برداشته شود.
استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: مرکز الگو برای دستیابی به یک نظام ارزیابی که بتواند سنجش درستی از دستیابی به اهداف مفاد افق و تدابیر داشته باشد، باید تدوین و تعریف فاکتورهای جدید در عرصه های مختلف الگو را در دستور کار خود قرار دهد.
راهکارهای توحیدی عدالت 
بهرام اخوان کاظمی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز با اشاره مقاله خود با عنوان "مؤلفه ها و راهکارهای توحیدی و قرآنی الگوی متعامل عدالت و پیشرفت" اظهار داشت: یکی از چالش های مهم تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در عرصه بازخوانی نوع جهان بینی و معرفی صحیح الزامات معرفت شناختی خصوصاً برمبنای الهیات توحیدی و اسلامی است.
وی ادامه داد: بنا به آموزه های قرآنی؛ پیشرفت واقعی و مبنایی، در توحید و یکتاپرستی است و هر گونه ارتقا و رشدی در زندگی دنیایی و حیات اخروی، محصول و نتیجه اعتقاد به وحدانیت الهی و برخورداری از حیات طیبه مؤمنانه و توحیدی است.
جایگاه فلسفه در پیشرفت
مریم سالم استادیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، سخنرانی خودرا درباب مقاله ای با عنوان "فلسفه و جایگاه آن در پیشرفت، بررسی نگاه فارابی" شروع و اظهار داشت: نگاهی به آراء متفکران ایرانی در جهان اسلام، که در دوره طلایی تمدن اسلامی می زیستند، در باب پیشرفت، می تواند کمک بزرگی باشد در راستای رفع مشکلاتی که جامعه امروزی ما در اثر برخورد فرهنگ ها و تمدن های مختلف با آن مواجه می باشد.
وی با اشاره به نظرات فارابی، با تأکید بر این که فارابی، تنها راه چاره پیشرفت و تعالی جامعه را فلسفه می داند، تصریح کرد: فلسفه حقیقی که در اثر رشد جامعه از تفکر سطحی و عوامانه به تفکر عمیق، مدلل و معلل ظهور می یابد، تنها راه رسیدن به سعادت است و غایت آن تشبه به خداوند متعال است. فیلسوف با اتصال به عالم عقل حقایق اصیل را در می یابد و با کمک دین، آن حقایق را در حد درک آحاد جامعه در اختیار آنان قرار می دهد و با وضع قوانین درست و هدایت علوم مختلف، موجبات تعالی جامعه به سمت خدایی شدن را فراهم می آورد.
عقلانیت و معنویت عوامل افول تمدن های بزرگ
مسلم گریوانی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات معنوی و عضو مدعو اندیشکده معنویت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، درباب مقاله خود با عنوان "ضرورت ها و چالش های عقلانیت معنوی و معنویت عقلانی" اظهار داشت: «معنویت» و «عقلانیت»، در کنار مؤلفه های بنیادینی چون علم، هنر، عدالت از عناصر دخیل و تعیین کننده در ساخت یک تمدن جهانی است.
وی افول تمدن های بزرگ را به مغلوب شدن دو فضیلت بزرگِ معنویت و عقلانیت دانست و تصریح کرد: برخی تمدن ها عقلانیت را فدای معنویت کردند، از قبیل تعدادی از تمدن های شرقی و بعضی دیگر، معنویت را قربانی عقلانیت کردند مثل تمدن جدید غرب. بدین سبب از فرایض تشکیل تمدن تراز، پیوند خردمندانه میان عقلانیت و معنویت است.
سیستم پیچیده پیشرفت
رضا مهدی دانشیار گروه آینده پژوهی پژوهشگاه فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به نتایج مطالعات خود، با عنوان "پیشرفت به مثابه سیستم جامع پیچیده سازگارشونده و نقش «الگو» در تحقق آن؛ چالش ها و راهکارها" اضافه کرد: شتاب تحولات در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری و رقابت فشرده الگوهای پیشرفت و توسعه باعث شده است که دستیابی به پیشرفت و لوازم و امکانات ادامه آن به مثابه یک سیستم جامع مد نظر قرار گیرد.
وی اشاره کرد: نقش و شانس کلیدی الگو در ریل گذاری و هموارسازی مسیر پیشرفت همه جانبه بواسطه رویکرد سیستمی به موضوع و مفهوم پیشرفت است.



1403/02/27
17:02:04
0.0 / 5
325
تگهای خبر: ارتباطات , بازی , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
مهندس وب
مهندس وب web engineers