ثبت بیش از ۱۰ میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات

ثبت بیش از ۱۰ میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات

به گزارش مهندس وب، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: از شروع فعالیت PGSB (گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیکی) در سال 1398 تا آذر 1401، بیش از 3 میلیارد و 604 میلیون تراکنش ثبت شده است که با مجموع تراکنش های ثبت شده در گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی به تبادل و ثبت بیش از 10 میلیون و 500 میلیون تراکنش در بازه های زمانی اشاره شده می انجامد.



به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، از مهم ترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در جهت پیاده سازی دولت الکترونیکی، مرکز ملی تبادل اطلاعات یا گذرگاه خدمات دولت می باشد که برای پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم و آئین نامه اجرائی آن و نیز برمبنای ضوابط فنی و اجرائی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورایعالی فناوری اطلاعات به این کار اقدام نموده است.

یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات در جهت تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیک (۲EGOV) نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. لازمه تحقق اهداف عالی توسعه دولت الکترونیکی در ایجاد زیرساخت تعامل پذیر، پویا و یکپارچه تبادل اطلاعات و خدمات دولت می باشد که در ادبیات این حوزه تحت عناوین مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا گذرگاه خدمات دولت (GSB) شناخته می شود.

سازمان فناوری اطلاعات ایران در جهت پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم توسعه و آئین نامه اجرائی آن و نیز برمبنای ضوابط فنی و اجرائی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورایعالی فناوری اطلاعات در ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات جهت به اشتراک گذاری خدمات الکترونیکی بین دستگاهی در بستر شبکه ملی اطلاعات اقدام به ایجاد بستر کرد. نتیجه این اقدام انجام تعاملات الکترونیکی بین دستگاهی (G۲G) است که زیرساخت ارائه خدمات دولت به کسب و کارها (C۲G) و ارائه خدمات دولت به شهروندان (B۲G) را فراهم می آورد.

بستر تبادل داده، اطلاعات و خدمات بین دستگاههای اجرائی، زیرساخت استعلام الکترونیکی اطلاعات بین دستگاههای اجرائی، قابلیت توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاههای اجرائی فارغ از هر گونه ماهیت درونی سامانه ها و مکان فیزیکی واحدهای اجرائی دولت، انتقال اطلاعات امن و سریع بین سامانه های مختلف در بستر سازمان های دولتی بوسیله سرویس و تمرکز تبادل اطلاعات در قالب سرویس ها در یک بستر واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم آورد، همچون مهم ترین اهداف مرکز ملی تبادل اطلاعات است

در همین رابطه محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی کشور- با بیان اینکه به اشتراک گذاری اطلاعات، استعلام ها و خدمات الکترونیکی بین نهادها و کسب و کارها از اهداف اصلی مرکز ملی تبادل اطلاعات است، در تشریح جزئیات عملکرد این مرکز بیان نمود: گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی(GSB) که به ارائه خدمات استعلامی میان دستگاههای دولتی می پردازد، از آغاز فعالیت خود در سال ۱۳۹۵ تا کنون دارای حدود ۷ میلیارد تراکنش بوده است. این گذرگاه دارای ۳۱۹ دستگاه سرویس گیرنده و ۷۳ دستگاه سرویس دهنده است که در مجموع موجب شکل گیری و تبادل استعلام های دولتی شده اند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگری از نشست این کارگروه به تبیین عملکرد گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیکی (PGSB) پرداخت و اظهار نمود: اصلی ترین وظیفه گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیکی، ارائه خدمات سازمان های دولتی و بخش خصوصی به یکدیگر است. در این خصوص از شروع فعالیت PGSB در سال ۱۳۹۸ تا آذر ۱۴۰۱، بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۴ میلیون تراکنش ثبت شده است که با مجموع تراکنش های ثبت شده در گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی به تبادل و ثبت بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ میلیون تراکنش در بازه های زمانی اشاره شده می انجامد.

به نقل از ایشان، گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک دارای ۳۵۷ سرویس است. در همین راستا، تعداد ۶۶۵ کسب وکار سرویس گیرنده و ۴۴ دستگاه سرویس دهنده در این گذرگاه به فعالیت می پردازند.

در این جلسه خوانساری، سامانه ملی احراز هویت و استعلامات یا همان سماوا را پنجره واحد احراز هویت در فضای مجازی دانست و هدف از تاسیس آنرا ارائه دسترسی یکپارچه، کنترل و مدیریت شده و در عین حال با واسطه به اطلاعات هویتی پایه عنوان نمود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: از آغاز راه اندازی سامانه سماوا تا آذرماه امسال، حدود ۱۳ میلیون نفر بوسیله این سامانه احراز هویت شده اند و تعداد ۹۸ نهاد متکی به سامانه سماوا متصل هستند.

پیش از این هم گفته شده بود در مهرماه سال جاری در گذرگاه خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات که وظیفه ی پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی را بر عهده دارد؛ تعداد دستگاههای سرویس دهنده از ۷۱ به ۷۳ و دستگاههای سرویس گیرنده از ۳۱۱ به ۳۱۳ دستگاه و تعداد سرویس ها و متدهای پیاده سازی شده به ۱۵۱۶ رسید.

از میان دستگاههای سرویس دهنده سازمان ثبت احوال کشور، با بیش از ۸۰ میلیون تراکنش(حدود ۳۴ درصد از تراکنش ها) طبق روال گذشته در صدر دستگاههای سرویس دهنده قرار داشت و پس از آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار داشتند.

از سوی دیگر تا پایان مهرماه، از میان دستگاه متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات به ترتیب وزارت کشور، وزارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیشترین استفاده را از خدمات GSB داشته اند. همین طور در میان پرکاربردترین خدمات، بیشترین تراکنش ها مربوط به استعلام هویتی سازمان ثبت احوال کشور، سرویس شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرویس استعلام خدمت واکسیناسیون و سرویس استعلام واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است. در مجموع تعداد تراکنش های مبادله شده در هفت ماه گذشته به بیشتر از یک میلیارد و هفتصد میلیون تراکنش رسید که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است.




1401/10/24
14:56:30
0.0 / 5
680
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
مهندس وب
مهندس وب web engineers