چند نکته درباره پیام رسان ها و سرقت اطلاعات کاربران

چند نکته درباره پیام رسان ها و سرقت اطلاعات کاربران

به گزارش مهندس وب بررسی ها درباره برخی پیام رسان ها نشان داده که خواندن فهرست مخاطبان یا اطلاعات تماس ذخیره شده در گوشی، فعال کردن میکروفون، استفاده از دوربین دستگاه بدون اطلاع کاربر نمونه ای از سطح دسترسی هایی است که سرویس دهنده جهت فعال سازی نرم افزار به آن نیاز دارد و این عاملی برای دسترسی احتمالی به اطلاعات کاربران به حساب می آید.


به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، هکرها همیشه منتظر کاستی ها و حفره ها در نرم افزارها هستند تا از آن طریق بتوانند به شبکه یا کامپیوتر ها نفوذ کنند. پس چنانچه شما از وصله جدید اطلاعی نداشته باشید و آن حفره را توسط پچ وصله شده ای که نرم افزار ارائه کرده، برطرف نکرده باشید، خودرا در معرض خطر نفوذ قرار داده اید.
از طرفی، هر روز بر تعداد کاربران نرم افزارهای پیامرسان موبایلی افزوده می شود اما نکته ای که در کنار این اقبال بیش از پیش قابل تامل است، عدم توجه به سطح دسترسی هایی است که کاربران هنگام نصب نرم افزار با دستان خود در اختیار سرویس دهندگان این قبیل از نرم افزارها می گذارند و بدین ترتیب زمینه نقض حریم خصوصی برای سرویس دهندگان پیامرسان های موبایلی نسخه خارجی به آسانی فراهم می شود.
با اذعان به موضوع لزوم توجه به دسترسی های مورد نیاز نرم افزارهای پیامرسان، کارشناسان همیشه بر اهمیت پشتیبانی از شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل بومی و ملی تولید داخل تاکید دارند، در این زمینه حمایت و تقویت پیامرسان ها یا شبکه های اجتماعی داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی همچون مطالبی است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات در جلسات مرکز ملی فضای مجازی هم مورد تاکید مسئولان قرار گرفته است و شکی نیست که اگر وزارت ارتباطات و متولیان امر در اجرای وظایف خود، موانع موجود بر سر راه پیامرسان های داخلی را بر دارند، آنها قله های موفقیت را فتح خواهند کرد.
طبق بررسی تحلیل گران، طی سالهای قبل، بدون شک طراحی اپلیکیشن های ایرانی بدون ایراد نبوده و البته این مساله تنها به نمونه های بومی مختص نیست و همه اپلیکیشن ها در نسخه های اولیه خود با مشکلاتی مواجهند اما در امتداد فرهنگ سازی کاربران جهت استفاده از پیامرسان های داخلی باید به نکات مختلفی توجه شود؛ همچون این که کاربران با سیستمی مثل تلگرام آشنا هستند که از سالهای خیلی قبل تر کارش را شروع کرده، درحالی که داخلی ها مدت زیادی از فعالیتشان نمی گذرد.
از زمانی که تلگرام فیلتر شده، گاهی اعلام گردید که پیامرسان های اجتماعی بومی مشابه آن مانند "سروش"، "بله"، "آی گپ" و، "گپ" رشد کمی و کیفی فوق العاده ای داشته اند. اما طی صحبت با مسولان پیامرسان داخلی، آنها گاهی موانع و مطالبی را مطرح می کنند که همچنان قابل بررسی است. بگفته کارشناسان، منهای ایرادهای فنی برخی اپلیکیشن های داخلی که اغلب سورس کد خودرا از تلگرام کپی برداری کرده اند و گاهی به سبب فیلتر تلگرام و یکی بودن کدها، شاهد هنگ کردن اپ های ایرانی بودیم، موضوع پشتیبانی از این پیامرسان ها جای تامل و توجه دارد.
بعنوان نمونه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در امتداد پشتیبانی از پیامرسان های داخلی موظف شده بود تسهیلات موثر کم بهره و همین طور امکان عرضه خدمات الکترونیک عمومی همچون دولت الکترونیک و خدمات بانکی و شهری را ارائه و در جهت تامین زیرساخت های شبکه ای و ذخیره سازی به داخلی ها کمک نماید، کما این که در سال ۱۳۹۷، برای پشتیبانی از زیست بوم پیامرسان های داخلی، جلسات مختلفی برای رفع موانع قانونی ناشی از واگذاری رایگان امکانات به پیامرسان های داخلی برقرار کرد.
بدین جهت پس از تصویب موضوع در هیات مدیره، اختصاص پنج میلیارد تومان وام وجوه اداره شده، ارائه ۵۰ گیگابیت برثانیه پهنای باند داخلی برای هرکدام از پیامرسان ها بصورت پلکانی ۱۰ گیگابیتی و درنظر گرفتن پنج گیگ اینترنت بصورت پله های یک گیگی به تصویب رسید، حتی آذرماه سال قبل با استمهال بازپرداخت وام پیامرسان های داخلی به مدت شش ماه موافقت شد.
با این وجود تحلیل گران می گویند که متاسفانه ۹۰ درصد اپلیکیشن های تولید داخل وارد بازطراحی نمی شوند و نسخه دومی از آنها ساخته نمی گردد که باگ های موجود در نسخه قبلی را حل کند و دلیل آن هم ناموفق بودن و عدم استقبال کاربران از نسخه اولیه است. از طرف دیگر برنامه نویسان و اپلیکیشن سازان خبره ای در ایران حضور دارند که گاهی برای شرکت های بزرگ دنیا کدنویسی می کنند اما متاسفانه از آنها در تولیدات داخلی استفاده نمی گردد و همین موضوع سبب شده که شاهد کیفیت پایین برخی برنامه های بومی باشیم.
با این اوصاف با وجود موارد ذکرشده شاید برخی پیامرسان های ایرانی از طراحی و امکانات منحصربه فردی برخوردار باشند، اما این سوال وجود دارد که چرا از آنها هم استقبالی که باید و شاید نشده است؟ در پاسخ شاید به این مساله برسیم که در امتداد فرهنگ سازی استفاده از داخلی ها، مشکلاتی دیگر هم وجود دارد؛ گاهی نمایندگان و یا برخی مسئولان طی سالهای قبل برای رفع فیلتر تلگرام یا توییتر نامه زدند، اما صرف نظر از این مساله باید بررسی شود کدام یک از آنها در یک پیامرسان داخلی عضو فعال می باشند که انتظار دارند مردم هم بیایند؟ بدین سبب ابتدا باید از خود شروع نماییم و پس از مردم انتظار داشته باشیم. در این جهت شاید یک راه حل بلندمدت برای فرهنگ سازی استفاده از پیامرسان های داخلی، برعهده وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و یا حتی آموزش و پرورش باشد تا برنامه استفاده از پیامرسان های داخلی در مدارس بطور جدی پیگیری شود.




منبع:

1401/03/10
21:12:38
0.0 / 5
881
تگهای خبر: آموزش , اپل , اپلیكیشن , ارتباطات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
مهندس وب
مهندس وب web engineers