رونمایی چین از چت بات روانشناس
به گزارش مهندس وب، چینی ها یک سیستم هوش مصنوعی جدید ساخته اند که پشتیبانی احساسی را عرضه می دهد.
به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، پیشرفت سریع مدلهای پردازش زبان طبیعی(NLP) و مدلهای زبان بزرگ(LLMs) امکان توسعه عوامل مکالمه ای خاص جهت استفاده را فراهم نموده است که برای پاسخ به انواع خاصی از پرسش ها طراحی شده اند. اینها از عوامل هوش مصنوعی که پشتیبانی آکادمیک را عرضه می کنند تا پلت فرم هایی که سفارش های مالی، حقوقی یا پزشکی عمومی عرضه می دهند را شامل می شود.
به نقل از تی ای، پژوهشگران دانشگاه فناوری هیفی(Hefei) و مرکز ملی علمی جامع هیفی در چین اخیرا روی ایجاد یک پلت فرم مبتنی بر هوش مصنوعی کار کرده اند که می تواند پشتیبانی روانشناختی غیرحرفه ای اما بالقوه مفید را عرضه نماید.
مقاله آنها که در کنفرانس بین المللی مدلسازی چند رسانه ای که از ۲۹ ژانویه تا دوم فوریه در آمستردام برگزار شد عرضه شد، این مدل معروف به اموآدا(EmoAda) را معرفی می کند که یک سیستم گفتگوگر آموزش دیده برای مشارکت در مکالمات عاطفی و عرضه حمایت روانشناختی کم هزینه و اولیه است.
شیائو سان یکی از پژوهشگران این پروژه می گوید: کار ما ناشی از نگرانی در مورد شیوع فزاینده اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب، بخصوص بعد از همه گیری کووید-۱۹ و همینطور شکاف قابل توجه در دسترسی به خدمات روانشناسی حرفه ای است.
وی ادامه داد: این کار بر مبنای تلاشهای تحقیقاتی مختلف مانند تلاش ها برای اندازه گیری شدت افسردگی از راه زبان گفتاری و حالات چهره و تلاش ها بر روی شبکه های توجه چندوجهی برای ارزیابی شخصیت و توسعه سیستم های حمایت عاطفی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند LaMDA متعلق به گوگل و ChatGPT ساخته شرکت OpenAI است.
هدف اصلی این مطالعه جدید، ایجاد یک سیستم حمایت روانشناختی مقرون به صرفه بود که بتواند احساسات کاربران را بر مبنای ورودی های مختلف درک کند و پاسخ های شخصی و عرضه دهنده بینش تولید نماید.
این سیستم برای جایگزینی کمک حرفه ای طراحی نشده است، بلکه برای کاستن استرس و کمک به کاربران در افزایش انعطاف پذیری ذهنی خود طراحی شده است که با بهبود سلامت روان همراه می باشد.
سان توضیح داد: EmoAda یک سیستم تعامل هیجانی چندوجهی و سازگاری روانی است که برای عرضه حمایت روانشناختی به افرادی با دسترسی محدود به خدمات سلامت روان طراحی شده است.
وی ادامه داد: این برنامه با جمع آوری داده های چندوجهی در لحظه به صورت صوتی، ویدیویی و متنی از کاربران، استخراج خصوصیت های احساسی و استفاده از یک مدل زبان بزرگ چندوجهی برای تحلیل و بررسی این خصوصیت ها برای تشخیص لحظه ای احساسات، نمایه های روانشناختی و برنامه ریزی استراتژی کار می کند.
سیستم EmoAda می تواند احساسات کاربر را با تحلیل و بررسی انواع داده های حسی، همچون صدا، فیلمهای چهره و ورودی های متنی تشخیص دهد. بر طبق این تحلیل ها، سیستم دیالوگ های حمایت عاطفی را شخصی سازی می کند و آنها را از راه متن یا از راه یک آواتار دیجیتال به کاربر عرضه می کند.
این پلت فرم بر مبنای نیازهای کاربران و مشکلاتی که آنها ذکر می کنند، می تواند فعالیتهای مختلفی را پیشنهاد دهد که می توانند مفید باشند. بعضی از این فعالیت ها با محتوای موجود در پلت فرم EmoAda مانند تمرین های مدیتیشن هدایت شده و موسیقی برای آرامش یا کاستن استرس تسهیل می شوند.
سان می گوید: هنگامی که EmoAda با کاربران واقعی آزمایش شد، نشان داد که پشتیبانی روانی طبیعی و انسانی عرضه می دهد.
وی ادامه داد: در این آزمایش ها متوجه شدیم که بعضی از کاربران مکالمه با هوش مصنوعی را ترجیح می دهند، چونکه می تواند به صورت قابل توجهی اضطراب آنها را در مورد نقض حریم خصوصی و فشار اجتماعی کم کند.
سان افزود: درگیر شدن در گفتگو با هوش مصنوعی، محیطی امن و بدون قضاوت بوجود می آورد که در آن کاربران می توانند احساسات و نگرانی های خویش را بدون نگرانی، ترس از قضاوت شدن یا سوءتفاهم ابراز کنند. سیستم های هوش مصنوعی مانند EmoAda پشتیبانی شبانه روزی و بدون محدودیت زمانی را عرضه می کنند که برای کاربرانی که در هر لحظه به کمک نیاز دارند، یک مزیت قابل توجه است.
پژوهشگران در آزمایش های اولیه دریافتند که یکی از جنبه های پرارزش EmoAda ناشناس بودن آن است. در واقع، کاربران اغلب ذکر می کنند که با به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی که برایشان مشکل است در صحبت کردن رو در رو با افراد دیگر احساس راحتی نمی کنند و با هوش مصنوعی راحت هستند.
در آینده، این سیستم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند بعنوان یک سرویس پشتیبانی اساسی برای افرادی که توانایی پرداخت هزینه های مراقبت روانشناختی حرفه ای را ندارند یا منتظر دسترسی به خدمات سلامت روان در دسترس هستند، به کار گرفته شود.
علاوه بر این، EmoAda می تواند بعنوان الهام بخش دیگر گروههای تحقیقاتی عمل کند و راه را برای توسعه سایر پلت فرم های دیجیتال در رابطه با سلامت روان مبتنی بر هوش مصنوعی هموار کند.
سان در انتها اظهار داشت: مطالعات بعدی ما بر روی پرداختن به محدودیت های سیستم فعلی، همچون بهینه سازی مدل زبان بزرگ تعامل عاطفی چندوجهی برای کاهش تولید اطلاعات نادرست، بهبود عملکرد تداخل مدل، کاهش هزینه ها و ادغام یک پایگاه دانش تخصصی روانشناسی برای افزایش قابلیت اطمینان و حرفه ای بودن سیستم تمرکز خواهد نمود.
منبع: مهندس وب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب