پوشش تلفن همراه داخل ساختمان جزو تعهدات اپراتورهاست

پوشش تلفن همراه داخل ساختمان جزو تعهدات اپراتورهاست

به قول مدیركل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند كه تمام شهر را از نظر  آنتن تلفن همراه پوشش بدهند و این تعهد داخل ساختمان ها، پارك ها و پاساژهای متعارف را در بر می گیرد.


به گزارش مهندس وب به نقل از ایسنا، گستردگی پوشش تلفن همراه یکی از مباحث مهم در بخش ارتباطات سیار است که با میزان رضایت مشتری از اپراتورهای تلفن همراه رابطه ای مستقیم دارد و پوشش دهی نامناسب اپراتورها منجربه نارضایتی و ثبت شکایت از جانب مشترکان می شود.
مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در شش ماهه اول سال 1399 در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵، ۵۴۸۸ شکایت در حوزه عدم آنتن دهی تلفن همراه ثبت کرده اند که بخشی از این شکایات در ارتباط با عدم آنتن دهی در داخل ساختمان است. مشکلی که با همکاری سایر دستگاههای اجرایی و مشترکان قابل حل شدن است.
در این راستا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، سیدمحمد امامی - مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره وضعیت پوشش تلفن همراه در مناطق مختلف شهری، روستایی و جاده ها در سه نسل 2G، 3G و 4G توضیح داد: هم اکنون، ۱۳۱۹ شهر فناوری 2G، ۱۲۸۹ شهر فناوری 3G و ۱۱۵۸ شهر تکنولوژی 4G را پوشش می دهند. در روستاها هم آمار سه تکنولوژی به ترتیب ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا، ۵۹۷۶ روستا و ۳۳۹۹ روستاست. ۸۶ درصد جاده های کشور هم 2G، ۶۷ درصد 3G و ۳۹ درصد 4G را پوشش می دهند.
وی در پاسخ به اینکه چه دلایلی سبب بروز مشکلات در زمینه عدم پوشش دهی در بعضی مناطق می شود، اظهار داشت: علل متفاوت می باشد که همچون آن می توان به عدم همکاری شهرداری ها و مردم، سرقت دکل ها، وضعیت جغرافیایی، میزان جمعیت، آب و هوای منطقه -که می تواند بر سیگنال های مخابراتی تأثیر بگذارد - اشاره نمود. برای مثال هم اکنون پوشش دهی در بعضی مناطق کلانشهرها تحت تأثیر هارمونی ساخت وسازها، قرار گرفته است، چونکه حتی مصالح به کاررفته در ساختمان ها و قطر دیوارها، سیگنال های مخابراتی را تحت تأثیر قرار می دهد. درباره مشکلات پوشش دهی در جاده ها و روستاها هم می توان به نبود زیرساخت های لازم مانند برق جاده، عدم دسترسی برای راه اندازی سایت و مبحث سرقت های مکرر تجهیزات مخابراتی اشاره نمود.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره عدم همکاری شهرداری ها و اینکه چرا شهرداری ها برای راه اندازی و نصب سایت و دکل با اپراتورها همکاری نمی کنند، بیان نمود: عمده مشکل اپراتورها در بحث پوشش دهی شهرها به مبحث راه اندازی سایت ها به علت ممانعت های مردمی و قوانین شهرداری ها مربوط می شود؛ متاسفانه در این بخش در بعضی از شهرها، شهرداری ها به صورت سلیقه ای با مبحث نصب دکل و تجهیزات مخابراتی برخورد می کنند. البته رگولاتوری و مناطق نه گانه آن تا جایی که قوانین اجازه می دهد با شهرداری ها در تعامل هستند اما معتقدم این تعاملات باید در مقررات شهرداری ها گنجانده شود.
امامی با اشاره به تعاملات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با شهرداری ها اظهار داشت: در شهر تهران جلساتی بین شرکت ارتباط مشترک شهر و نمایندگان رگولاتوری برگزار می گردد که در زمینه صدور مجوز نصب دکل های مخابراتی در بعضی مناطق توافقاتی انجام شده است، در سایر شهرها هم مدیران مناطق نه گانه رگولاتوری با شهرداری های حوزه فعالیت خود تعاملاتی را انجام داده اند؛ امیدواریم همکاری رگولاتوری با شهرداری ها وارد مرحله جدیدی شود.
وی درباره چگونگی همکاری مردم با اپراتورها بیان نمود: مردم از کیفیت آنتن دهی در بعضی مناطق بخصوص در داخل منزل، اداره و... در مناطق پرجمعیت و متراکم شکایت دارند. متاسفانه مردم در این حوزه نگرانی هایی دارند و بنابراین در بعضی موارد با اپراتورها همکاریهای لازم صورت نمی گیرد.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره اینکه مردم به این علت که فکر می کنند دکل های آنتن سرطان زاست، اجازه نصب دکل ها را نمی دهند، اظهار داشت: متاسفانه گاهی این تصور اشتباه که دکل های مخابراتی سرطان زاست، شنیده می شود، در صورتیکه تجهیزات مخابراتی برپایه استانداردهای جهانی ایجاد می شود. علاوه بر این، کیفیت و عملکرد این تجهیزات به صورت مداوم توسط دستگاههای مسئول مانند سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی و به مردم اعلام می شود که نصب این تجهیزات روی ساختمان ها مشکلی برایشان ایجاد نمی کند.
امامی در پاسخ به اینکه آیا اپراتورها تعهدی در مورد پوشش دهی آنتن تلفن همراه در داخل ساختمان دارند، اظهار داشت: اپراتورها برپایه پروانه و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ملزم هستند تمام سطح شهر همچون داخل ساختمان ها را پوشش دهند. در واقع اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند که تمام شهر را پوشش بدهند و این کاملاً بدیهی است که این تعهد داخل ساختمان ها، پارک ها و پاساژهای متعارف را در بر بگیرد.
وی با اشاره به اینکه می توان اپراتورها را به پوشش دهی آنتن تلفن همراه در داخل ساختمان ملزم کرد، اظهار داشت: اپراتورها در این مورد اجبار دارند و درصورت رعایت نکردن این مورد برپایه مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جریمه می شوند. البته رگولاتوری اعتقاد دارد همان گونه که سازمان نظام مهندسی پس از بررسی وضعیت سیم کشی برق و نصب کنتور در ساختمان ها، مجوز آخر کار را برای آن ساختمان صادر می کند، باید با تدوین مقررات مناسب، برای برج ها و ساختمان های بلند هم تهیه تجهیزات و جانمایی برخی وسایل مخابراتی را الزامی کند.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در پاسخ به اینکه با عنایت به مفاد پروانه فعالیت و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آیا اپراتورها به تعهدات خود در زمینه ایجاد یا برقراری پوشش تلفن همراه عمل کرده اند، اظهار داشت: به صورت کلی، بله. اپراتورها حتی در بعضی تعهدات مانند پوشش دهی نسل ۳ و ۴ موبایل فراتر از تعهدات توسعه ای در پروانه شان عمل کرده اند که مشترکان می توانند نتایج آنرا مشاهده کنند. البته امکان دارد در نقاطی به دلایلی که گفته شد نقص هایی وجود داشته باشد که برابر قوانین با آنها برخورد می شود.
امامی درباره استفاده از سامانه ای جهت بررسی نتایج پوشش دهی تلفن همراه توسط مردم به جهت اینکه بتوانند بهترین اپراتور را انتخاب کنند، اظهار نمود: مردم می توانند با رفتن به سامانه نت سنج پلاس به آدرس اینترنتی https: //netsanjplus.ir یک منطقه را برگزیده و پوشش دهی تمام اپراتورها در آن منطقه را با درصد خطای خیلی کم، مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنند.




منبع:

1399/08/09
13:55:58
5.0 / 5
1499
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اینترنت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
مهندس وب
مهندس وب web engineers